Hej håller på bygga ut huset
och av okänd anledning vart det 2 cm skillnad på nya och gammla taket
det gammla taket har en fotkil och snickaren gjorde så att det nya taket ser ut att börja på samma nivå som gammla taket
vilket resultera i att takfotskilen på den nya delen vart väldigt platt nästan inget fall alls
hur illa är detta ?

snickaren säger att det kommer vara under pannorna och att pappen nästan aldrig kommer utsättas för vatten

kolla bilder här
https://www.dropbox.com/sh/08vf929iewodlrf/6kKovE-0Mv
 
Byggarens rekommendationer säger så här:
AMA Hus 11 rekommenderar att takfotskil undviks på tak med mindre lutning än 22°.

Dit tak ser ut att ha högre lutning så det ska inte vara något problem om min chansning om lutningen är rätt.
 
  • Gilla
Mr.Blom och 1 till
  • Laddar…
Hej
jo jag tror att det är mer än 22

men kilen har ju en annan vinkel pga höjdskilnaderna på nya och gamla taket
tänker på när vatten rinner sakta tex smältande snö
 
Redigerat:
Ser ut på bilderna som att vattnet inte rinner av alls?!
Är det så?
Det kan i så fall knappast vara lämpligt.
 
Undrar vad det är för hantverkare som idag inte spikar dolda pappspik? Och varför sätter en hantverkare upp fotplåt innan ränna?
Ang. Kilen ta ett vattenpass och kolls så att det verkligen är fall innan pannorna kommer på!
 
Goteborg skrev:
Undrar vad det är för hantverkare som idag inte spikar dolda pappspik? Och varför sätter en hantverkare upp fotplåt innan ränna?
Ang. Kilen ta ett vattenpass och kolls så att det verkligen är fall innan pannorna kommer på!
Följer man anvisningarna på de flesta pappsorter så är det korrekt att spika genom båda lagren.
Personligen gör jag aldrig det då det bara finns nackdelar som jag ser det.
När läkt och pannor kommer på så ligger pappen still, En miljard spikhål ksn då bara vara negativt.

Jag skulle satt rännan innan fotplåten.

Jag skulle definitivt inte stå på den ställningen. Ser livsfarligt ut
 
Redigerat:
Det där ser ju helgalen ut, och jag hade aldrig godkänt det. Ta dit en besiktningsman om de strular. Även den kilade delen måste ju ha ordentlig avrinning, tänk vad som händer om en takpanna spricker. Kan bli mycket vatten innan ni ser det....

Varför salade dom inte på 20mm innan dom spikade råsponten?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.