På gavlarna täcker någon form av tunnare skiva takfoten, medans man på långsidorna ser råsponten.

Någon här som kan svara på varför man gör så, har de någon särskild uppgift? Eller skulla jag lika gärna kunna ta bort skivorna och måla direkt på råsponten?
 
  • Hushörn som visar takfot med tunn skiva på gaveln och synlig råspont på långsidan ovanför tegelfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det förekommer att man sätter någon obrännbar skiva (minerit eller liknande) i takfoten som brandskydd om det finns någon annan byggnad för nära i den riktningen. I så fall ska du låta den sitta kvar.
 
  • Gilla
Hellbergh
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det förekommer att man sätter någon obrännbar skiva (minerit eller liknande) i takfoten som brandskydd om det finns någon annan byggnad för nära i den riktningen. I så fall ska du låta den sitta kvar.
Tack för ditt svar. Detta hade jag ingen aning om. Tror dock inte att det är brandsäkring i mitt fall då det inte finns några fastigheter i direkt närhet på kortsidorna
 
Det kan också vara att taket läckt och viss del av råsponten ruttnat lite, då är det väldigt bra med lite skivor ) Men det märker du.
 
  • Gilla
Hellbergh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.