Inne på lite detaljlösning.....
Är det någon som kan tipsa om en snygg takfotslösning ?
Ska man klä in takfoten, ha den öppen ..... det finns säkert många varianter.
Det gäller en enplansvilla (träfasad, med både vanliga fackverkstakstolar och saxtakstolar).
Bifoga gärna bild eller länk om ni har några trevliga ideér.
(Kanske finns det praktiska aspekter också ? Infälld belysning m.m.)
 
Det beror helt och hållet på hur resten av huset ser ut! Är det funkis (synliga bjälkar), nyklassicism (pelare, extra knutbrädor, extra fönsteromfattningar), knuttimrad stuga, snedlagda brädor...? Grovt och bastant eller nätt och uppglasat? Höjd, lutning, färg och materal på taket? (Flacka tak passar bättre med öppen takfot.) Hur långt ut går taket? Hur ser fönster och dörromfattningar ut? (Enkel ohyvlad bräda? Tårtpappers krussiduller? Pampigt, lager-på-lager? Om du drar en vågrät linje från takslutet och in mot fasaden, hamnar du då precis vid toppen av fönstren, eller en bit högre? Om du hamnar precis vid toppen av fönstret skulle jag inte rekomendera inklädd takfot. Hamnar du ca 25 cm eller mer över fönstret kanske du vill ha "trappstegs-takfot"?
 
Takfoten sticker ut ca: 800. Det är ca: 600 från överkant fönster till underkant takstol. "Normal" stående panel, med enkla knutbrädor och fönsteromfattningar.

Tror jag vet vad du menar med "trappstegs", men tar gärna ett förtydligande på något sätt !
 
Det blev tyvärr inte sådan takfot på mitt hus, men jag tror att de är uppbyggda så här: Börja med "vanlig" inklädd takfot. Bygg sedan på med reglar och brädor en upp-och-nedvänd trappa under takfoten, så att den färdiga takfotsinklädnaden möter fasaden längre ner än takets slut. Det är ganska vanligt på gamla hus. Eventuellt har Sävsjö Trähus det i sitt sortiment av tillvals detaljer (hade det åtminståne för två år sedan). Kan även tänka mig att det finns på en del Sjödalshus (serien Linné?).
 
Ahhh, du menar så. Jag var inne på att tassen var sågad som en "trappa". Ja, tål att tänka på. Går åt en del virke dock.

(Glömde tillägga att det är ett sadeltak, ej pulpet.)
 
Hittade en bild på Karlssonhus med "din" lösning, eller iaf en likvärdig. Kanske något för "mycket i min smak.
http://www.karlsonhus.com/karlsonhusen/utvdet/utvdet01.htm
På samma länk, fast bild nr. 5, finns en ganska trevlig variant med en öppen fot. Något åt det hållet kanske vore nåt ?
 
Just det, det var som bild 1 jag menade. Men den takfoten kräver ju att resten av huset går i samma stil... Bild 5 är också snygg. Den passar både på bearbetade hus och på "enklare" (inte simplare) hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.