När man tittar på nybyggen så har de flesta inbyggd takfot, varför då?

Finns det nåt väldigt bra med det jämfört med öppen takfot?

 
Om du vill ha belysning i takfoten kan det vara bra med inbyggd. Fast annars vet jag inte någon annan fördel. Jag tycker det ser häftigare ut med öppen.
 
Det är ungefär den fördelen jag också har kommit fram till.

Själv har vi den öppna varianten så vi får väl hoppa belysningen ;)

Det verkar framförallt vara serieproducerade hus som har inbyggd, arkitektritade styckehus tenderar att ha öppna så jag tänkte att det kanske finns nån smart produktions/montage tanke bakom.
 
kan det vara pysslet med takfotsventilationen som gör det?
 
Men det har man väl vid inbyggd också. På nåt sätt. Eller?
 
det är klart lättare att måla panel än takstolsfötter.
det blir även en massa spik i en takfot som tittar fram ... typ till rännkrokar och läkt och grejs.
annars är det väl mest en kosmetisk sak ::)
 
vid inbyggd takfot så glesar man väl oftast virket så man får luftglipa. Därefter är det ju hål precis i skarven mellan taket och väggen.

Har man öppen takfot så har man fortfarande en glipa mellan taket och väggen, men den glipan måste ju göras snygg då.

Vid öppen takfot måste ju ha tänkt på insektsnät och sådant på ett annat sätt. Insektsnät sätter man väl oftast på undersidan tassarna vid inbyggnad.

Vid inbyggnad så gömmer man ju alla fula väggavslut och annat krafs. vi som gjorde för korta tassar och sedan skarvade dem skulle INTE vilja ha öppen takfot :D stora franska skruvar och konstiga skarvar skulle synas... Nu är de dolda av en inbyggnad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.