Hej, jag har spenderat sommaren med att bygga in balkongen på mitt 20-talshus. Nu är utsidan helt klar, och nu är det dags att ge mig på det invändiga. Jag tänkte mig ha öppet upp till nock och har nu börjat sätta mig in i isolering och allt som hör därtill.

Jag hade bilden klar för mig trodde jag - innanför råsponten tänkte jag läkta upp några centimeters luftspalt, sedan oljehärdad masonit, sedan isolering och diffspärr. Luftspalten tänkte jag skulle följa taket hela vägen runt och mynna ut i takfötterna som jag ska borra upp ventilationshål i. Min tanke var att det skulle bli drag runt, och allt skulle vara frid och fröjd. Men nu läser jag till min stora förfäran om nockventilation. Måste man ha det?

Det tråkiga är att jag har plockat ner byggnadsställningen och det är riktigt bökigt att ta sig upp.
Över taknocken har jag lagt en pappvåd, och sen spikat fast nockbrädan, så där är det helt tätt. Som en nödlösning tänkte jag att jag i värsta fall får borra från insidan, upp genom råsponten, genom pappen och genom nockbrädan för att få denna ventilation, om den nu är så fruktansvärt nödvändig.
Ska väl tillägga att det är en väldigt liten inbyggnad det handlar om, golvytan är väl ca 6 kvm, så det är inget stort tak det handlar om. Intressant i sammanhanget är väl att det är ett mansardtak.

Nå, måste jag ha ventilation i nocken verkligen? Isf, vad tror ni om min nödlösning med försiktig borrning rakt upp?


Hoppas mitt inlägg gick att begripa, annars får jag väl lägga upp bilder.
 
Varför inte sätta en mögelstopper i varje takstolsfack så hjälper de till en del, det lär du reda med en stege.

/Kent
 
Och en mögelstopper sätter man exakt var, och vad gör den?
 
Sök på mögelstopper så hittar du all info du önskar...

T ex från energirådgivningen som i sina vanliga frågor på nedanstående länk behandlar exakt den frågan du ställde.
http://www.energiradgivningen.se/vanligafragor_isolera.html
Mögelstopper finns även på x antal trådar här på byggahus samt hos K-rauta etc.

/Kent
 
Ok, då vet jag vad en mögelstopper är. Men frågeställningen kvarstår, då dokumentet tyvärr inte alls handlade om vad jag undrade. Men låt oss säga att jag har springa/hål i takfoten som ventilation.

Jag bifogar en förfärligt ful bild på hur jag hade tänkt mig att det ska se ut, eftersom jag tydligen inte kan uttrycka mig i skrift. :) Jag har inte ritat med självklarheter som takpannor, takpapp och innertak. Luftspalten är väldigt överdimensionerad i ritningen, ja :)


Så frågeställningen blir. Behöver jag ha ventilationshål i taknocken, eller räcker det med en kontinuerlig luftspalt enligt pilarna? De nedre sidorna på taket är ca 2 meter, och de övre ca 1,5 , så det är ett väldigt litet tak det handlar om, om det är intressant i sammanhanget.
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, nedanstående från ovan länkat aktuellt textstycke beskriver väl rätt klart hur du kan applicera mögelstoppers?

"Ventilation av vinden kan ske via en springa vid takfoten, ventiler på gavlar eller hål under tegelpannor in till vinden mellan varje takstol försedda med huvar under tegalpannorna (så kallade "mögelstopper") som gör att vinden ventileras utan springa vid takfot. Hålen skall mynna strax ovan mineralullsisoleringen. Man kan även placera sådana mögelstopper vid nock. Då kommer luften in strax ovan mineralullen och smiter ut uppe vid nock."

Nu har du ju takfotsventilation men chansen att luften skall gå från takfot till takfot tror jag inte på så jag hade satt mögelstoppers i varje takstolsfack och nära nocken.

/Kent
 
Oops, my bad. Begriper inte hur jag missade just det. :) Tack för hjälpen!

Då blir det till att få ventilation i nocken.. Jag tror jag kör på att försiktigt borra ett gäng hål rakt upp i nock inifrån, om inte någon invänder mot det? Vore skönt att slippa krångla med ställningen för att komma upp.. Och jag är så trött på det där taket så jag spyr. :)
 
Nu hänger jag inte alls med ? Hålen skulle ju givetvis endast ha luftkontakt med luftspalten.. Jag ser ingen skillad med borrade hål i råsponten och rakt upp genom nockbrädan jämfört med en mögelstopper nära nocken? Det borde ju vara rätt skyddat från eventuellt inyrande snö på nockbrädans överkant?


Förstår vi varandra inte alls här? :confused: Jag har ju inte byggt nåt invändigt ännu, utan ritningen var hur jag tänkte bygga.. Det är bara råspont, takpapp & pannor och det som hör till det i nuläget.
 
Aha, ok, då lär det inte vara några problem.
Blir det bara skyddat från snö och vatten så är det inga problem men det blir lite trixigt att se inifrån att allt är ok.
Tänk på att det är en hel del luft som skall passera luftspalten så det lär bli en del hål, man sätter normalt en mögelstopper per takstolsfack och kör upp ett 70 mm hål för varje sådan. Har man takfönster så krånglar det till det lite så man får sätta fler mögelstoppers (något som en hel del glömmer :( )

Ledsen jag missförstod dig, trodde att du redan satt innertak så jag stryker inlägget från igår.

/Kent
 
Mjo, det lär ju blir ju en hel del pill och bök om man ska få motsvarande storlek på hålet. Och sen så går det ju oftast aldrig som man tänkt sig, hehe. Jag får testa med ett hål och se hur det går, annars är det väl bara att bita i det sura äpplet och ge sig upp på ett eller annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.