J
hej forumet,
Vi har fått offert på totalåtagande för byte och nyinstalation av takfönster (velux). Funderar på om jag tänker rätt när jag i den rätt knappt utformade offerten försöker räkna ut en ungefärlig tidsåtgång för jobbet. Så här står det i offerten: [...]till en kostnad av 70 000kr ink moms. Vid fullt rotavdrag avgår 30% av arbetskostnaden vilket är 10 500kr. Det vill säga att slutsumman efter rot-avdrag är 60 000kr ink moms.

Jag försökte räkna baklänges men är osäker på om jag tänkte rätt när jag får det till att firman har en kostnad för rot-arbete på 32 000kr, stämmer detta? (Det är momsen som gör att jag blir osäker)
 
Jag får det till att arbetskostnad inkl. moms innan ROT avdrag är 35 000.

Räkna:

0,30 * X = 10 500 kan skrivas:

X = 10 500 / 0,3 X = 35 000

Svårt att ha ngn. uppfattning om detta är en rimlig arbetskostnad. Men jag misstänker att detta är ett arbete där man behöver vara två. I så fall 3 - 4 dagar, låter inte helt orimligt.
 
Hur många fönster är det? För 35000 är det väl ett par stycken. Och arbetskostnad på 35k för flera takfönster låter rimligt.
 
J
Tack för era svar. Tror ni det är rimlig kostnad givet att det är tre fönster som ska bytas, ett är i en rå- vind således utan inomhusarbete/fönstersmyg, och två fönster så tätt som möjligt (par fönster) med en takstolsbalk i mellan som tydligen behöver bearbetas och förstärkas för att få en nätt lösning. Ett helhetsåtagande ink grovstädning, transporter, målning, platsbyggd smyg i gips, utvändigt plåtarbete ( antar att det är velands egna lösningar). Och garantier i 10 år.

Glömde nämna att inget av de redan existerande hålen för fönster passar utan måste förstoras, detta ingår också i offerten.
 
Du har fått en bra offert. 10k per fönster+extra mtrl är kanske i överkant, men velux är väl bra/dyra.
 
J
S sulfobus skrev:
Du har fått en bra offert. 10k per fönster+extra mtrl är kanske i överkant, men velux är väl bra/dyra.
Det ska ju till ca 25 tusen för fönster också.
 
J Jönas skrev:
Det ska ju till ca 25 tusen för fönster också.
"10k per fönster"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.