Våra 2 takfönster tillverkade av Sollebrunn Snickerifabrik har gjort sitt. Kondens, och vatten rinner ibland ner på väggen vid ihållande regn. Den här fabriken finns tydligen inte längre. Då karm och båge ser OK och friska ut skulle jag helst byta bara glaskassetterna (tvåglaskassetter). Jag var upp på taket idag och skruvade bort ett par täckplåtar. Men det ser lite knepigt ut. Plåtar och aluminiumlister som är nitade och trä i flera skikt under plåten.

Vad säger ni? Är det görligt för en halvbra amatörfixare att byta kassett? Eller måste jag byta till ett nytt, komplett takfönster?
Mått glas: Ca B 595 mm, L 810 mm.

Etikett på takfönster med information från Sollebrunn Snickerifabrik om tillverkare och produktspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett gammalt takfönster med synlig kondens mellan rutorna och demonterade täckplåtar och lister runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfönster med synlig kondens mellan glasen, träram och handtag syns inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade samma frågeställning, mitt gamla är en gammal Velux. Pratade med glasmästaren och det skulle betyda att han kommer ut för uppmätning och sedan en gång till för montering av den nya kassetten. Allt dettra kostar också. Dessutom skulle det gamla behöva slipas och målas.
Till sist bestämde jag mig för ett helt nytt fönster. Det ger förhoppningsvist lite bättre isolering.
 
Finns någon moderator för den här avdelningen? Jag är TS som startade tråden "Takfönster Sollebrunn, 30 år gamla". Dålig rubrik som inte funkar.
Går det att byta rubrik? Till: "Gammalt takfönster - svårt att byta glaskassett?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.