Vi har en systemair fläkt typ TFER 200 som sköter den mekaniska frånluften , styr via ett systemair 5 -stegstrafo .

fläkten är ca 10 år , helt plötsligt stannar den vilket då får mig att tro att den är slut o behövs bytas, dock startar den igen om jag vrider omställaren till noll o låter den står av någon minut , är det inte konstigt ? så brukar inte fläktmotorer "fungera" om de är trasiga , kan den ta för mkt ström att det är något motorskydd i styrningen som bryter o sen återställs ?
 
F fubbik1 skrev:
Vi har en systemair fläkt typ TFER 200 som sköter den mekaniska frånluften , styr via ett systemair 5 -stegstrafo .

fläkten är ca 10 år , helt plötsligt stannar den vilket då får mig att tro att den är slut o behövs bytas, dock startar den igen om jag vrider omställaren till noll o låter den står av någon minut , är det inte konstigt ? så brukar inte fläktmotorer "fungera" om de är trasiga , kan den ta för mkt ström att det är något motorskydd i styrningen som bryter o sen återställs ?
ev skulle det kunna vara startkondesatorn som bråkar brukar inte vara så dyra och ibland lätta att byta
 
En fläktmotor är en hållbar grej, den ska hålla i minst 20 år.
Som sagt, kondensatorfel kan orsaka en stillastående rotor.
Kan du byta denna komponent så sparar du en hel del pengar, kostar kanske 100 kr.
 
E etompau skrev:
En fläktmotor är en hållbar grej, den ska hålla i minst 20 år.
Som sagt, kondensatorfel kan orsaka en stillastående rotor.
Kan du byta denna komponent så sparar du en hel del pengar, kostar kanske 100 kr.
Tackar , jo det kan vara den , den stannar i tex läge 4, slår jag till annat läge startar den o sen stannar igen , jo jag kan sånt men är så jävla höjdrädd :)
 
Hur viktigt o hur ofta är rengöring av kanalerna ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.