Jag håller på och drar nytt frånluft system i huset.

Vad är bäst, takfläkt eller kanalfläkt? Vilka fördelar/nackdelar har de olika. Vad bör man tänka på?

Jag hade från början tänkt en Vilpe takfläkt. http://www.fresh.se/p86441/files/Vilpe_broschyr_SE-1654.pdf

Men eftersom andra verkar köra med kanalfläkt+frånluftshuv så frågar man sig varför då? Är det något jag missat?

 
Kanalfläkten som "komponent" är en billigare lösning.
Takfläkt blir enklare att underhålla och allt fläktljud till omgivning hamnar utomhus.

Mao en fråga om tycke/smak och ev ekonomi.
 
Lars skrev:
Mao en fråga om tycke/smak och ev ekonomi.
Instämmer!
 
Snailman
Har väl ungefär funderat på samma sak....    var sätter man en kanalfläkt? på en eventuell vind eller?

Takfläkten antar jag man servar från ovansidan av taket?
 
Snailman skrev:
Takfläkten antar jag man servar från ovansidan av taket?
Allt för ofta "glöms" det bort ett filter på frånluften vid "enkla system". Montera ett filter före fläkten så minskar underhållet på fläkten och livslängden på fläkten ökar. Exempel på ett enkelt filter som passar i spirorörsystem:
http://www.ziehl-ebm.se/pdf/391.pdf
 
Lite om priset:
Takfläkt blir billigare än kanalfläkt + takhuv (man måste jhu ha en huv ut ändå).
Om man väljer t.ex. Systemairs komponenter. Takhuven ser i princip exakt ut som en takfläkt fast utan själva fläkten/motorn.

Angående service:
Normalt har man inget filter på ett emkelt frånluftssystem.
Nästan alla takfläktar har det man kallar bakåtböjda skovlar och det mesta av dammet släpper från fläktbladen och blåser bort.
Är enklast att rensa en takfläkt, oftast glöms kanalfläkter bort att rensas.
Dock är rensningsintergvallen typ 4-5år.
 
Snailman
Ok, takfläkt blir nog bäst för mig (blir nog trångt på vinden), är det samma sort för imkanalen?
(vet ej om jag behöver någn för frånluften eftersom jag tänkte ha ftx aggregat.)
 
Ja, Var noga med avståndet mellan kanalen och brännbart material. Regelverket säger 30 mm???
Detta ordnas lätt (vanligast) med en sk "30mm nätmatta".
 
Mjölnaren skrev:
Montera ett filter före fläkten så minskar underhållet på fläkten och livslängden på fläkten ökar. Exempel på ett enkelt filter som passar i spirorörsystem:
[länk]
Filter från frånluft hade jag inte tänkt på... Intressant! Men är behövs det verkligen? Är det inte överkurs?

Iof så kostar ju en Vilpefläkt 3-4000 spänn... så om man sparar lite livslängd så...

Och var kan jag köpa en filterkasett och filter... Bauhaus har ju inte direkt några sånna...
 
Ugglan skrev:
Och var kan jag köpa en filterkasett och filter... Bauhaus har ju inte direkt några sånna...
Har du inget Lindab i närheten där du bor? Annars borde i stort vilken ventfirma som helst fixa en filterbox.
http://www.lindab.se/dokumenter/131_sakvar.pdf
En liten annan grej. Varför har kompletta ventaggregat både till- & frånluftfilter?
Bara för att det skall gå åt nyafilter.................. eller fyller även frånluftfiltret någon funktion ;)
 
Jag tackar och bockar och lägger in en filterkassett i projektet!
 
För att köpa en fläkt!
1.Hur mycket är moståndet i anläggningen.(tryckfall)
2.Bestämm total flödet över fläkten.
3.Fläktens data,el,varv,ljud
4.Transformator?
5.Brandklass (kök)?
6.Takfläkt ok. om det passar bäst.(obs ljud sprides till omgivningen!!!)
Lådfläkt ex.Östbergs IRE fläktar brand A30) Tysta ;LJUDFÄLLA ALLTIA!

Således spelar det inte någon roll vad man placerar fläkten gällande trycfall och funktion. För övrigt gäller spelreglerna för ventilatio.


VH KNUT
 
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
Knut von Hage skrev:
För att köpa en fläkt!
1.Hur mycket är moståndet i anläggningen.(tryckfall)
2.Bestämm total flödet över fläkten.
3.Fläktens data,el,varv,ljud
4.Transformator?
5.Brandklass (kök)?
6.Takfläkt ok. om det passar bäst.(obs ljud sprides till omgivningen!!!)
Lådfläkt ex.Östbergs IRE fläktar brand A30) Tysta ;LJUDFÄLLA ALLTIA!

Således spelar det inte någon roll vad man placerar fläkten gällande trycfall och funktion. För övrigt gäller spelreglerna för ventilatio.


VH KNUT
1. Här är mitt problem. Hur skall jag som lekman kunna beräkna motståndet/tryckfallet? Jag har inga dataprogram. Det är 4-6 fråluftsdon, 3 stick, många meter spiro+vinklar+böjjar+ljuddämpare+filter m.m. Hur tusan beräknar man tryckfall som lekman? Egentligen bör jag ju göra detta...
2. Jag har räknat med ca 100l/s. 15-20l/s per badrum eller typ 0,35l/s och boarea. Dock är det ett gammalt otätt hus så jag räknar inte med full mekanisk ventilation.
3. Vilpe 220P http://www.sktuote.fi/File.aspx?id=489271&ext=pdf&routing=347665&webid=347667&name=sktuote
5. Bara frånluft i badrum, tvättstuga, ej brandklassat
6. Jag siktar på en Vilpe 220P. Jag vill gärna ha en fläkt om kommer upp lite över taket för att slippa problem med nedisning. Jag är bara orolig för ljudspridningen i huset, omgivingen är nog inte så farligt med... Några kommentarer om denna
Tuoteinfo

Vad är lådfläkt, ljudfälla....? Något mer jag bör tänka på?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.