Hej,
Har bett en renommerad takfirma lägga om taket på vårt hus, från glaserade pannor till plåt. Huset är från -59. Undertaket har bytts vid et ttidigare tillfälle, dock oklart när (20 år sedan eller mer). Då lade man papp utanpå den gamla pappen, ser det nu ut som.
Vi har hela tiden trott att de skulle lägga ny papp och sedan diffusionsduk ovanpå. 5 kvm byte av råspont skulle ingå, om det behövdes.
Nu säger byggaren (de står på taket nu!) att det räcker att lägga på diffusionsduk ovanpå befintlig papp. De gör stickprov genom pappen (antar där det ser sämre ut?). Vi tycker detta känns osäkert. Tänk om förra takläggaren inte gjorde tillräckligt bra stickprov genom den ursprungliga pappen?
Råsponten går inte att kontrollera inifrån, då det inte finns någon vind. Detta informerade vi säljaren om vid säljtillfället.
Till saken hör att de ska byta takfotslådor också.

Vad tycker ni vi ska göra för att säkra att vi kan bo kvar här tills vi dör utan att byta tak fler gånger? Ska vi propsa på att de river all gammal papp eller ska vi nöja oss med stickprov och att de lägger diffusionsduk ovanpå befintlig?
 
Om det känns tryggare för dig och du betalar så är det väl bara att be de byta papp?

I sammanhanget borde det inte vara så stor skillnad på kostnaden i slutändan.
 
  • Gilla
VillaMy
  • Laddar…
jobbar med plåttak , och tycker det är vansinnigt överlag att folk som byter tak och lägger ny papp , inte betalar det lilla extra som det kostar för att få bort gamla pappen och få en ordentlig genomgång av råsponten för kunden skall kunna sova gott om natten . Det är ju inte takfirman som skall bo där utan kunden.
Att takläggaren säger som dom gör är ganska förvånande . Har du ett fast pris på arbetet eller kör dom per timme ?
har du fast pris och rivning av papp finns med så håll fast vid din ståndpunkt .

edit. du skriver att det skall ingå byte av 5 kvm råspont , så då borde du rimligtvis ha ett fast pris
 
  • Gilla
VillaMy
  • Laddar…
Casaloco
Menar du diffusionsöppen takduk med "diffusionsduk"?
 
Casaloco Casaloco skrev:
Menar du diffusionsöppen takduk med "diffusionsduk"?
Jag tror det. Men visste inte att det finns olika typer.
 
Nu har jag fått dem att riva bort all gammal (två lager) papp på norrsidan och det var lite skador på spånten runt ett av takfönsterna så det byter de. Jag kommer be dem ta bort all gammal papp, känns bättre så.

Arbetet är på fast pris. Kruxet är att offerten och orderhandlingen består av en excelfil som mest är för deras interna bruk. Vi påtalade för säljaren att det var lite luddigt och bad om något tydligare skrivet, fick en ny version där han lagt till kommentarer om målningsarbetena men uppenbarligen fanns det fortfarande rum för tvetydigheter. Allt som är klart och tydligt när man muntligen gör överenskommelsen och går igenom arbetet, hamnar lätt i disig glömska när de kommer och ska göra arbetet nästan tre månader senare. Varför lär man sig aldrig? Den svenska ovanan att inte vilja vara besvärlig...!

Tack för ert stöd ni som svarat i tråden! Det stärker när jag ska samtala med säljaren. Jag har i alla fall hopp nu om att det ska lösa sig.
 
  • Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
Casaloco
V VillaMy skrev:
Jag tror det. Men visste inte att det finns olika typer.
Då måste gamla pappen bort för att diffusionsöppna duken ska ha funktionen som diffusionsöppen. Annars är det bättre att lägga en vanlig duk/papp om den bef pappen ska vara kvar
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Casaloco Casaloco skrev:
Då måste gamla pappen bort för att diffusionsöppna duken ska ha funktionen som diffusionsöppen. Annars är det bättre att lägga en vanlig duk/papp om den bef pappen ska vara kvar
Intressant. Det ska jag kolla upp närmare. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.