Hoppas att någon har en idé om vad som kan vara fel innan jag kastar in en handgranat i lägenheten...
Så här ligger det till:
Jag flyttar in i funkishus (byggt 1935, ja, lägenhet, sorry) och bestämmer mig för att måla om taket eftersom det finns några stora sprickor som går från ena väggen till mitten av rummet. "Huset måste ha rört på sig", tänker jag, rensar sprickorna, spacklar igen och målar om hela taket. Två månader senare upptäcker jag en mängd småsprickor; halva taket är täckt av små korsande linjer, färgen har liksom bildat små flagor vars kanter böjt sig nedåt.

Jag tänkte att jag målat på gammal limfärg, men nu vet jag inte längre . Jag har rivit bort ALLT ända ner till vasslagret (eller halm eller vad fan det nu är), bredspacklat hela innertaket med lätthand (som en målarbutik rekommenderade), slipat och målat igen. När jag så drar andra lagret färg, efter ett dygn, noga med att följa anvisningarna, så blöts liksom det första färglagret upp och jag får nya sprickor. Inte över hela taket, men här och där. Jag har nu slipat ner dem, spacklat och målat över säkert tre gånger, och det kommer fortfarande upp nya. Använder svindyr och fin Nordsjö takfärg, målar med rätt roller, väntar tills allt torkat innan jag lägger nästa lager, det är varken fuktigt eller kallt i rummet, allt verkar vara rätt –*men lik förbannat sitter inte färgen kvar!

Någon som har en aning om vad som är fel?:confused:
 
Hmm...min tanke var också limfärgstak....men nu vet inte jag heller...;) Byt användare? :p
 
Hur tjockt lager spackel lade du och hur länge väntade du innan du drog på färg? Det känns ibland som att man får vänta en månad med att måla när man spacklat med det där fina vita handspacklet för att det inte ska krackelera när färgen kommit på.
 
Nä, det var genomtorrt, kändes så i alla fall. Nu mätte jag inte tjockleken, men jag skulle gissa på 2-3 mm, på sin höjd. Väntade väl fyra-fem dagar innan jag började måla första gången. Spacklet är av typen lätthand, alltså sånt där grått sandigt.

Jag borde kanske ha använt nån grundfärg eller primer? Står iofs på färgburken att det inte behövs, men om man kollar in tillverkarens sortiment för proffs så finns det faktiskt en grundfärg att tillgå. :confused:
 
ST1 skrev:
Hoppas att någon har en idé om vad som kan vara fel innan jag kastar in en handgranat i lägenheten...
Så här ligger det till:
Jag flyttar in i funkishus (byggt 1935, ja, lägenhet, sorry) och bestämmer mig för att måla om taket eftersom det finns några stora sprickor som går från ena väggen till mitten av rummet. "Huset måste ha rört på sig", tänker jag, rensar sprickorna, spacklar igen och målar om hela taket. Två månader senare upptäcker jag en mängd småsprickor; halva taket är täckt av små korsande linjer, färgen har liksom bildat små flagor vars kanter böjt sig nedåt.

Jag tänkte att jag målat på gammal limfärg, men nu vet jag inte längre . Jag har rivit bort ALLT ända ner till vasslagret (eller halm eller vad fan det nu är), bredspacklat hela innertaket med lätthand (som en målarbutik rekommenderade), slipat och målat igen. När jag så drar andra lagret färg, efter ett dygn, noga med att följa anvisningarna, så blöts liksom det första färglagret upp och jag får nya sprickor. Inte över hela taket, men här och där. Jag har nu slipat ner dem, spacklat och målat över säkert tre gånger, och det kommer fortfarande upp nya. Använder svindyr och fin Nordsjö takfärg, målar med rätt roller, väntar tills allt torkat innan jag lägger nästa lager, det är varken fuktigt eller kallt i rummet, allt verkar vara rätt –*men lik förbannat sitter inte färgen kvar!

Någon som har en aning om vad som är fel?:confused:
Förstår jag dig rätt att du i andra vändan rivit ned puts + vass och sedan bara bredspacklat? I så fall låter det som att du bredspacklat det som fanns bakom, typ takbalkar och takläkt. Min gissning är att du har rörelser i taket och inget som fångar upp dessa. Detta i kombination av finspackel + avsaknad av grundfärg gör nog resultatet.

Själv drog jag upp nya gipsskivor som fäst fint i takläkten som fanns bakom puts och vass. Ovanpå det microlit som säkerhet mot varenda tänkbar spricka. Ett himla arbete men å andra sidan har jag sett väldigt många nymålade fina tak som spruckit upp inom ett halvår vilket mitt inte lär göra :D

Det ligger mer sanning än man vill tro i att slutresultat kan aldrig bli bättre än underarbetet.
 
Tack för alla tips!

Nej, jag var nog otydlig, jag skrapade bara bort tills vasslagret började känas under spackeln. Jag vet inte riktigt vad det är inbäddat i, nån slags puts/gipsmassa, fast mjukare än jag är van vid. Det var den jag bredspacklade. Rev ner så långt mest för att vara säker på att få bort alla eventuela rester av vad jag misstänkte var limfärg, för det hade ju inte gått att rädda.

Jag har varit inne på mikrolit, men en granne har det och det ser ju inte så snyggt ut. Man ser skarvarna, det blir ju som en tapet i taket. Inte min kopp te.

Har nu pratat med en målare som rekommenderade sandpappring av taket tills all krackelering är borta och sedan ett lager med stark grundfärg, typ Beckers grepp eller nåt. Känns så trist att ingen sa det från början, det betonas verkligen på alla färgburkar jag har att man inte behöver grundfärg...
 
Hej,

Känner precis igen symptomen. Råkade ut för det när jag gjorde mitt första innertak. Spacklade ytor suger av bara attan och man får en kracklering som resultat. Lösningen heter mycket riktigt grundmålning.

Jag målade först ett lager med Milltex Allgrund

MILLTEX Allgrund Grundfärg vägg o tak

med fingrängad roller och sedan två lager takfärg med grovgrängad roller. Blev kanonfint.

HA
 
ST1 skrev:
Tack för alla tips!

Nej, jag var nog otydlig, jag skrapade bara bort tills vasslagret började känas under spackeln. Jag vet inte riktigt vad det är inbäddat i, nån slags puts/gipsmassa, fast mjukare än jag är van vid. Det var den jag bredspacklade. Rev ner så långt mest för att vara säker på att få bort alla eventuela rester av vad jag misstänkte var limfärg, för det hade ju inte gått att rädda.

Jag har varit inne på mikrolit, men en granne har det och det ser ju inte så snyggt ut. Man ser skarvarna, det blir ju som en tapet i taket. Inte min kopp te.

Har nu pratat med en målare som rekommenderade sandpappring av taket tills all krackelering är borta och sedan ett lager med stark grundfärg, typ Beckers grepp eller nåt. Känns så trist att ingen sa det från början, det betonas verkligen på alla färgburkar jag har att man inte behöver grundfärg...
Limfärg skall tvättas ned, inte skrapas ned. Har du tagit bort så mycket att du kommer åt vassen har du verkligen tagit bort mycket och har ett vasslager med ett tunt lager puts. Jag har kanske ca 2-3 cm puts ovanpå vasslagret. Putsen är relativt mjuk och jag skulle då förstå att färgen krackelerar om jag skrapat bort så mycket av putsen att jag kommer åt vassen.

Att microliten ger skarvar kan väl stämma i en del fall, men skär man den som man skall finns de inte några skarvar. Microliten är ju framtagen för att från början sitta i tak, sen används den på fler ställen idag.
 
Okej, men vad borde jag göra nu då? Dra bort allt ända till bjälkarna och lägga på ny puts eller finns det något enklare sätt?
 
ST1 skrev:
Okej, men vad borde jag göra nu då? Dra bort allt ända till bjälkarna och lägga på ny puts eller finns det något enklare sätt?

Nej det skulle jag inte göra. Det är svårt att säga i och med att jag inte vet exakt hur ditt hus är byggt.

Mitt hus, sekelskifte har puts, vass, takläkt och bakom det takbalkarna. Däremellan finns det springor och bjälklaget kan vara fyllt med vad som helst i princip, allt från arbetskläder till gammalt byggmaterial. I och med att det är springor mellan takläkt och balkar kommer en del i så fall trilla emellan (mest puts och smuts).

Jag utgår från att det är tillräckligt mycket puts kvar för att det så att säga är hårt.

Alternativ 1: Sätt upp microlit med extra starkt vävlim. Obsevera att denna skall skäras inte sättas kant i kant som en del tapeter. Grunda och måla med latexfärg. Vid uppsättning behöver du sannolikt hjälp. Limmet på direkt i taket med roller, sen microlit och tapetborste. Microliten läggs omlott ett par cm i vått lim och skärs fortast möjligt. Dra ut remsan som bildas underst och du har sånär perfekt passning som är möjligt. Dvs det bör inte se tapetserat ut som hos din granne efter målning.

Alternativ 2:
Regla upp ett nytt innertak och sätta gips, 13 mm eller renoveringsgips som har är armerat. Alternativt skruva upp gipset direkt i takläkten om du kan ta reda på att den sitter tillräckligt tätt vilket den bör göra. I med remsor, spackla. Om du inte gillar microlit så skippa det. Grunda och måla. Att inte regla förutsätter att ditt tak är plant, vilket ganska få äldre tak är, titta i kanterna. Går taket i en rät linje eller inte? Mät från golv, i min lgh kan det skilja flera cm på bara några decimeter. Att regla tar lite utrymme och jag vet inte vad för takhöjd du har. Jag reglade inte trots över 3 meter i tak. Det fungerade bra, man kan möjligen med ett väldigt kritiskt öga se att gipsskivorna tillsammans inte bildar en fullstängt plan yta, men det krävs att man verligen studerar taket för att se det.

Jag själv gillar microliten och målar med finare roller än vanlig för att få rätt gräng i färgen. Vanlig roller anser jag dränker det man målar med färg vilket kanske säger lite om att jag är rätt petig.

Använd skivlyft vid uppsättningen av gipsen. Dra hellre för mycket skruv än för lite. Slarva inte med spacklingen, det kommer att synas om du missar att spackal skruvhål tillräckligt många gånger.

Fördelen med enbart microlit är att skruvarna kan leda ljud ned i lägenheten, det slipper du med bara microlit. Sen kan man sätta upp ljudisolerande tak vilket kanske är överkurs för tillfället.
 
Toppen, alternativ 1 se ju *lite* roligare ut! Jag har faktiskt varit inne på gipsskivor, men har bara 270 i takhöjd, och varje centimeter räknas.

Taket är rätt plant, så det borde juj gå att få snyggt. Två frågor bara: du skriver "dra ut remsan som bildas underst", ska jag alltså skära genom båda lagren? Hur får jag bort den understa så att den ovanpå sitter kvar? Eller menar du underst som i "närmast golvet"?

Fråga 2: Pallar mikroliten att ta emot de eventuella rörelser som huset kan ha? Allt började ju med en tunn, långs spricka...
 
  • Gilla
Fille96
  • Laddar…
ST1 skrev:
Toppen, alternativ 1 se ju *lite* roligare ut! Jag har faktiskt varit inne på gipsskivor, men har bara 270 i takhöjd, och varje centimeter räknas.

Taket är rätt plant, så det borde juj gå att få snyggt. Två frågor bara: du skriver "dra ut remsan som bildas underst", ska jag alltså skära genom båda lagren? Hur får jag bort den understa så att den ovanpå sitter kvar? Eller menar du underst som i "närmast golvet"?

Fråga 2: Pallar mikroliten att ta emot de eventuella rörelser som huset kan ha? Allt började ju med en tunn, långs spricka...
Så här menar jag, prova med två A4 ark och ja du skall skära genom båda lagrena.

Lim på för ena våddan längs med taket, extra mycket lim +/- 10 cm från skarven för att motverka att det hinner torka. Upp med microliten, tapetborsta allt och möjligen lite lösare ut mot kanten.

Upp med lim för nästa vådda +/- 10 cm från nästa skarv på 2:a våddan (denna kommer du att skära först när du sätter upp vådda 3. Upp med vådda 2 och sätt denna omlott ca 5 cm. Ta tapetkniven och skär genom båda lagrena, se till att ha en vass antingen kvalitetskniv eller en sådan där du kan bryta av bladet för att hela tiden ha vass egg. Du skall då dra ut den understa mot taket (dvs vådda 1) och tar givetvis bort den delen av vådda 2 som du skär samtidigt. För att komma åt vådda 1:s remsa måste du lyfta lite på andra och sen om du har skurit är det bara att dra ut den. Vådderna kommer då att passa näst intill perfekt i och med att de är skurna på plats likadant.

Själva funktionen med microliten är att spricker det så spricker det bakom microliten som är en armeringsduk (i vart fall upp till en viss storlek). Sprickorna kommer nog inte försvinna men du bör slippa att märka dem. I gamla tak finns det sprickor på alla kors och tvärs.

Heter det vådda? Nåja, hoppas du förstår vad jag menar.
 
Appropå rörelser i huset så tror jag inte ett hus av den åldern rör sig speciellt mycket, däremet uppkommer vibrationer från bl.a. trafik runt omkring och grannen ovanför när denna har fest och alla ska sjunga Oha hela natten, Oha hela dan, skrämma slag på.... hopp upp å hopp ned :)
 
Åh, tack för den förklaringen! Nu fattar till och med jag!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.