Hej,

Vi har nyligen flyttat in i en bostadsrätt från 1948 som totalrenoverades för två år sedan. Renoveringen omfattade spackling av väggar, tapetsering och målning av taket.

Beslut
Vi bestämde oss för att ta bort tapeterna i vardagsrummet för att måla om väggarna.

Före
1. Tapetborttagning: Vi använde en ångmaskin från Clas Ohlson för att ta bort tapeterna i vardagsrummet.
2. Maskering och målning: Vi maskerade runt taket för att måla väggarna.

Efter
3. Skador på färgen: När vi tog bort maskeringstejpen efter målningen, märkte vi att färgen på taket lossnade på vissa ställen där tejpen hade suttit. Det var ganska mycket färg som drogs med tejpen. Jag misstänker att ångan från tapetborttagningen kan ha påverkat färgen.
4. Reparation: Jag ryckte bort de lösa färgdelarna och slipade ner området med sandpapper. Ytan känns nu slät och jämn, men man kan se att det finns ett lager färg ovanpå underlaget.

Nuvarande situation
- Jag vill helst bara reparera de skadade delarna av taket, och undvika att måla om hela taket.

Frågor
- Vilken sorts färg tror ni har använts på taket?
- Hur kan jag bäst åtgärda problemet?

Bilagor
Jag har bifogat flera bilder:
- På delen jag har slipat ner.
- Andra delar som jag inte har rört.
- De delar som har lossnat.

Tack på förhand för er hjälp!
 
  • Närbeskådad bild av ett skadat tak där färg lossnat, exponerande underliggande lager, efter borttagning av maskeringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett vitmålat tak med spruckna och flagande färgskikt där maskeringstejpen använts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad takfärg där maskeringstejp har använts, med synlig underliggande yta efter slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad färg på taket där maskeringstejp har tagits bort, med synliga lösa färgflagor och underliggande lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat tak där färg lossnat efter maskeringstejp, med synlig grundyta och slipningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipat tak område där gammal färg har tagits bort, visar oslipade och släta ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad färg på taket där maskeringstejpen använts, med flagnande vit färg och underliggande lager synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipat och jämnt takområde där färg tidigare lossnade efter maskeringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färg som lossnat från takkant efter maskeringstejp borttagits, visar vitmålade skrapade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du har nog limfärg eller kalkfärg i botten, inte bra när man målat över sen med plastfärg.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Du har nog limfärg eller kalkfärg i botten, inte bra när man målat över sen med plastfärg.m
Stefan N Stefan N skrev:
Du har nog limfärg eller kalkfärg i botten, inte bra när man målat över sen med plastfärg.
Misstänkte något sådant. Men du tror att de målat över med en vanlig takfärg ovan det? Ser det ut så?
 
Det torde vara "vanlig" takfärg som har använts, oftast väldigt matt.

Men att få det exakt är nog svårt, färg förändras ju med tiden. Kan ni stå ut med viss färgskiftning så kan ni ju prova att bara måla ute i kanten, annars är det nog en omrollning av hela taket som gäller.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det torde vara "vanlig" takfärg som har använts, oftast väldigt matt.

Men att få det exakt är nog svårt, färg förändras ju med tiden. Kan ni stå ut med viss färgskiftning så kan ni ju prova att bara måla ute i kanten, annars är det nog en omrollning av hela taket som gäller.
Tack för ditt svar! Ska man spackla något innan?
 
S Sluskyfresh skrev:
Tack för ditt svar! Ska man spackla något innan?
Om du har några större skador kanske, inte annars tror jag
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.