Målade i sommras om alla tak i vårat hus då dom var gula av nikotin.
Tvättade med målartvätt och sköljde.
Målade sedan med Nordsjös Spärrvitt två lager.
Nu efter ca 4mån börjar färgen att släppa på några ställen.
Något har jag ju tydligen gjort fel men vad?
 
Du har troligtvis inte tvättat tillräckligt. Hade du i ammoniak i 1:10 när du tvättade??
Ammoniak löser nikotin som annars är svårt att ta bort.
Hälsningar Anders
 
nej jag hade ingen amoniak i,det kanske är som du säger att det vart dåligt tvättat,det är väl bara o börja om :(
ska jag ha i amoniak i målartvätten?
 
Hej
Du ska ha ammoniak i tvättvattnet i lösning 1:10 använd gummihandskar och tvättsvamp. Du behöver inte ens skölja med vatten efteråt. Men akta snoken, ammoniak är STARKT. sen ska du måla igen med en lösningasmedelsbaserad takfärg typ Alcro Itakalkyd eller Teknos OPAC eller likvärdigt.
Hälsningar
Färghandlaren
 
vid lite närmare kontroll så ser att hela färglagret inkl bottenfärgen släpper det blir alltså "trärent" och jag kan i princip pilla bort all färg med fingrarna.
Mycket skumt för innan jag jag började måla gick det inte att skrapa bort någon färg,verkar som oljefärgen löst upp färgen somm satt innan.
 
Min far hade samma problem för en massa år sen. Han målade och ett tag efter så hängde färgen som hängmattor i taket.
Det var visst någon speciella takplattor.
Han var tvungen att måla med vatten och sen med kalkfärg.
 
Vad är det för slags tak? Om allt trillar ned låter det som att det är limfärg som suttit där innan...det beter sig på sådant sätt att man får taket i knäet om man målar ovanpå.
 
jag har inte en aning om det är limfärg,hur vet man det?
det är sådana färdigmålade längder 30x200cm ganska vanligt tror jag ,typ mdf eller spån vet inte riktigt.
 
Kesella skrev:
Vad är det för slags tak? Om allt trillar ned låter det som att det är limfärg som suttit där innan...det beter sig på sådant sätt att man får taket i knäet om man målar ovanpå.
usch ja, när det gamla "taket" hänger ned som gardiner, men det är bara på`t igen ;D
Som Kesella undrar, vad är det för tak=årgång. Är taket putsat och från 50-talet eller tidigare, så är det mest troligt att det är limfärg. För limfärg beter sig så som frågan gäller, när den bestrykes med andra färgsystem. Den lösningsmedelbaserade takfärgen som nämns i inslag, skulle just lösa problemen med gamla limfärgmålade tak, den skulle bryta genom limfärgen, och därmed möjliggöra ommålning med modernare färgsystem. Men det var inte alltid detta funkade, vilket kunde bero på att taken blivit "kalkade" många gånger under årens lopp. Men nu verkar det på KE som att det skulle vara spån eller mdf skivor eller kanske rent av tretex, och då luter det nog åt att det är smuts/fett som orsakar problemen.
 
provade o värma lite med varmluftspistol några sekunder på färgen och skrapade på färgen med en spackelspade,det var bara o skala av färgen hur lätt som helst så det vart trärent.
är det någon som har någon erfarenhet av spärrvitt eller liknande färg vattenburet vs lösningsmedelbaserat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.