Hej!

Ser att ni varit inne på det i flera trådar, men får inte riktigt grepp om detta problem.

Någon sa att han skulle köra (utifrån och in i bastun):
Isolering, ångspärr, glespanel, OSB, glespanel, bastu/takpanel.

Vi ska bygga bastu på vår övervåning. Idag är där sprutisolerat ovanpå ångspärr (åldersbeständig blå plast) och glespanel. Vad jag förstår smälter den här plasten om vi bara kör på. Så.. hur gör man för att stoppa värmen uppåt? Kan man använda ovanstående mall?
 
Lösningen är att inte använda ordinarie innertak som bastutak. På samma sätt använder du inte befintlig yttervägg som bastuvägg. Bastun byggs därmed som rum-i-rummet.

Du reglar ner bastutaket från ordinarie taks 240 cm till ca 210 cm. Du får därmed ett avstånd på 30 cm mellan bastuns innertak och ordinarie innertak (som plasten sitter bakom). Sedan lägger du en isoleringsskiva på bastutaket samt sätter en ventil på väggen så att överskottsvärmen kan ta sig ut. Då klarar sig ångspärren.
 
Skillnaden är som du redan förstått värmetåligheten. OSB bör inte utsättas för fukt eller värme, innehåller lim som kan vara onice. Bastuångspärr bör även sättas på inneväggar som gränsar mot "vanliga" rum.

I tak räcker det gott med reglar (med isolering mellan) sen ångspärr och spikläkt sen panel på det.
 
Hm.. ja, fast vi har snedvägg/tak däruppe så det kan inte bli 30 cm mellan bastutaket och ordinare innertak överallt. Jag glömde skriva det ovan.

Tyckte det var lite konstigt att de föreslog OSB.

Hur ska vi göra i snedtaket?
 
30 cm är inget gyllene mått, utan avsåg endast skillnaden mellan normal takhöjd och bastutaket, som inte bör överstiga 210 cm. Med högre i tak i bastun hamnar den mesta värmen över huvudhöjd, vilket är onödigt. Kan kanske funka med 10 cm också, men då skulle jag ha isolerat större delen av utrymmet (typ 8 cm) och sparat 2 cm luftspalt.
 
50mm är nog minsta man kan isolera tippar jag. Jag körde med 70mm och utöver det behövs som skrives någon centimeter luftspalt.

Takhöjd bör vara c:a 110cm över översta lav.
 
Jag verkar inte vara så bra på att förklara mitt problem, för de svar jag får handlar inte om mitt problem egentligen.
Så jag har letat svar på andra ställen och ringt bl.a. kamintillverkare (för att hitta värmeskydd, t.ex. värmeculitplattor) och där sa de (som även inreder bastur) att du själv brinner upp innan plasten smälter, så de brukar bara köra på med vanlig blå plast i taket, även i snedtaket... ingen isolering. Så där hör man vad "proffsen" gör! Ska nog ändå försöka isolera lite.

Men det var snällt att ni försökte svara i alla fall!
Tack ska ni ha.
 
Subscream skrev:
Jag verkar inte vara så bra på att förklara mitt problem, för de svar jag får handlar inte om mitt problem egentligen.
Så jag har letat svar på andra ställen och ringt bl.a. kamintillverkare (för att hitta värmeskydd, t.ex. värmeculitplattor) och där sa de (som även inreder bastur) att du själv brinner upp innan plasten smälter, så de brukar bara köra på med vanlig blå plast i taket, även i snedtaket... ingen isolering. Så där hör man vad "proffsen" gör! Ska nog ändå försöka isolera lite.

Men det var snällt att ni försökte svara i alla fall!
Tack ska ni ha.
Då önskar jag dig lycka till. På vår åldersbeständiga plast stod klart och tydligt att den inte skulle utsättas för över 40 grader celsius... Så mycket för "proffsen"...
 
Problemet är nog inte att den smälter utan att den riskerar att åldras i förtid tippar jag på. Det är två helt olika plaster. Ska man nu ha en bastu varför inte köpa den rätta ångspärren?
 
v-g skrev:
Problemet är nog inte att den smälter utan att den riskerar att åldras i förtid tippar jag på. Det är två helt olika plaster. Ska man nu ha en bastu varför inte köpa den rätta ångspärren?
Ja exakt. Den torkar helt enkelt och spricker därefter.
 
Men v-g... vilken ÄR den "rätta" ångspärren då?
Vårt problem är ju att vi ahr lösull ovanför ångspärren så det blir väldigt klurigt att byta ut ångspärren - och slänger vi på en ny ångspärr blir det ju tätt på båda sidor om glespanelen (läkten). Och isolerar vi enligt konstens ALLA regler får vi knappt någon bastu kvar för taket sänks så mycket. Så var ska man gena och ändå få ett bra resultat... Var har andra genat? För vi är ju inte de enda människorna i världen som bygger bastu under snedtak.

På vår ångspärr står det inget om att den ej får utsättas för någon högsta temp. Självklart tål den ju inte vad som helst, men det är inget intervall förtryckt på den. Kanske olika fabrikat? Minns att vi köpte den på "kvalitetsvaruhuset" och tyckte den var rätt dyr jämfört med "billig varuhuset" där vi köper det mesta annat vi bygger mer. Ska leta produktblad om den...
 
Den rätta är den avsedd för bastu. Står tydligt på rullen. Köpte min på K-rauta.

Såklart gör du som du vill, det är ditt hus och går det inte att lösa på annat sätt är det ju inte mycket att göra.

Kan ju mycket vär vara så att den ångspärren du har håller men vem vet nu eller om 5 år?
 
Rätt plast är inte svår att hitta, finns på de flesta bygghandlar,
Jag inbillar mig att vanlig byggfolie skulle lukta om man körde med den i bastun,
Att proffsen använder byggfolie i bastun...
Tja, tar man betalt för sina tjänster, så är man väl att betrakta som proffs, även om man tar genvägar..
 
Finns inga andra alternativ skulle jag ha reglat ner snedtaket 45 mm och lagt en motsvarande isolering mellan yttertak och bastutak. Då lär du få ner tempen avsevärt, även om värmen kanske ändå är lite för hög.
 
Har bett snickaren som lade plasten (vi köpte ju den som var till grunden kom jag på - inte den till taket) att kolla upp ang. temp etc. Är själv inne på, som Jenfor säger, att regla ner något och sätta isolering där för det borde ju ta ner tempen något.

Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.