Vi upptäckte en rätt jobbig sak nu när vi tittade på taket och såg att hängrännorna lutade inåt mitten och vattnet inte rann som det skulle. Kollade då och såg att taket lutade in mot mitten. Trodde, och hoppades, att det bara var hängrännan och brädan den sitter på som lossnat lite, men det visar sig att hela taket lutar in och "niger" mitt på huset. Jag har en släkting som är takläggare som sa att det såg illa ut, vilket känns jobbigt att höra såklart. Det som jag tror hänt är att takstolarna kapades för att få plats med takkupan, och de två pannraderna framför huset ligger på de avkapade takstolarna. Men de lutar väl i princip bara på en balk vid mellanbjälklaget och klarar inte längre av tyngden. Den yttersta biten av takstolarna sitter ju inte fast i någonting, eller sitter uppenbarligen dåligt. Vi lade även en regel på takpannorna och man ser tydligt att hela taket lutar in mot mitten och inte bara hängrännan.

Det enkla skulle väl vara att bara ringa hantverkarna som byggt övervåningen och takkupan, men de har sedan länge inte gjort sig anträffbara och har inte åtgärdat andra, mindre allvarliga, fel på huset. Det spelar ingen roll om jag ringer, mailar eller vad jag nu gör för att få kontakt. Men nu är det så pass allvarligt att jag inte kan låta det passera. Detta måste ju åtgärdas och det känns som att det kan bli dyrt. Det kanske är svårt att se på bilderna, men det är alltså mitt under takkupan. Man ser tydligare om man tittar på överkanten på markisen.

Vad tror ni som kan nåt om detta kan ha hänt, är min teori rimlig? Kan någonting annat ha tagit skada av detta?

Vad bör jag göra? Kan mitt försäkringsbolag gå in och stötta och driva processen mot hantverkaren eller måste jag driva det? Jag har lågt förtroende för företaget och vet inte om jag litar på att de klarar av att åtgärda detta. Jag skulle helst se att någon annan fixar felen. Bör jag kontakta en besiktningsman som dokumenterar skadorna, och kan jag isf få de pengarna tillbaka?
Alla råd tas tacksamt emot.

Bifogar bilder och en bild på hur takstolarna är avkapade. takfel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
takfel2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
takfel3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
takfel4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kupa1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker din teori verkar rimlig om svackan inte är längre än takkupan.
Men det borde inte vara något större problem att åtgärda, prova om det går att lyfta med en domkraft.
Har du öppen takfot, så att man ser takstolarna underifrån (ute) ?
 
Jag vill helst inte experimentera för mycket så nåt blir värre. Man ser inte takstolarna för de är täcka med brädor om du förstår? Hur tänker du att man skulle åtgärda? Jag tänker inte godta en domkraft eller nån pelare som håller upp det, eller annan halvdan lösning :)

Jag har inte kunnat se hur lutningen är på hela taket om allt lutar eller om det bara är under takkupan. Hade inte en tillräckligt lång regel, eller utrustning att mäta vinkel. Sedan undrar jag vad som händer i väggen under fönstren där änden av den kapade takstolen sitter. Om de sänkts ner i framkant så betyder det att de åkt upp under fönstren. Dragit med sig isolering, kablar, element (som sitter på den väggen) eller dylikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
OskarL83
  • Laddar…
Det jag menade med domkraft är att du kan prova om det går lätt att lyfta upp det det skulle stärka din teori.
Jag ser två altrenativ antingen låsa takstolsändarna mot väggen, eller sätta en planka bakom fotbrädan som går mellan de närmaste hela takstolarna och bär de kapade.
 
Det känns lite som en fullösning om jag ska vara ärlig. Jag vill inte att det ska hålla i några år utan detta ska hålla för stora snömängder i många många år. En låsning mot väggen skulle dessutom bli synlig och se rätt fult ut. Har man betalat hundratusentals kronor för att få det åtgärdat tycker jag man kan ställa högre krav inte bara på utförandet utan också på åtgärdandet av felen.

Nu kanske den viktigaste frågan för mig är hur jag gör rent praktiskt i min situation med företaget som utfört jobbet för att få detta åtgärdat på rätt sätt
 
takfel5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kanske det syns bättre hur det lutar.
 
Tjena Danne

Förlåt för att jag inte svarat men har haft fullt upp så Byggahus fick ligga lite på is, vilket är ovanligt för mig.

Rent generellt så har du en reklamationsrätt på 10 år enligt Ktjl gentemot entreprenör. Detta förutsatt att du anlitat dem så att ni har ett avtalsförhållande. Du ska då reklamera felet till firman snarast möjligt.

Om du inte får någon respons ifrån dem så har du två alternativ som inte utesluter varandra men oftast drivs separat. Reklamation till ARN och civil process.

Beroende på skadesumma får du ett förenklat tvistemål eller en vanlig tvist. I ditt fall lär troligen kostnaden kunna överstiga ett halvt basbelopp som är maxgräns för förenklat tvistemål. I en vanlig process riskerar du mer i form av rättegångskostnader/motpartens kostnader men har i gengäld möjlighet att få en del hjälpnav hemförsäkringen plus att motparten står samma risk vilket ofta påverkar till en högre villighet till förlikning.

Ditt försäkringsbolag kommer inte att driva processen åt dig, däremot kan rättskyddet hjälpa dig med advokatskostnad till en viss gräns och mot självrisk.

Om du vinner en process så får du ersättning för alla faktiska kostnader såsom rättegångskostnader, besiktningskostnader etc förutsatt att motparten har ekonomisk täckning för denna summa.

Börja med att reklamera till firman och ev till deras ansvarsförsäkringsbolag och ta det därifrån
 
hmmm, det ser konstigt ut, kan det kanske va bärläkten som skitit sig under pannorna?
 
prova att lyfta lite på några panner o kolla.
 
Företaget som gjort kupan var här igår och skulle fixa. Jag är inte hemma när de är här utan ser dagen efter att tegelpannorna nu ligger i nivå men allt annat ser likadant ut. Jag tar bort några pannor och tittar och ser att de lagt distanser under läkten. Jag tycker detta är en riktig jäkla fullösning. Problemet kvarstår ju, det är bara betongpannorna som ligger rakt nu medan taket fortfarande buktar inåt.
Detta kan väl knappast vara en godkänd lösning?
 
  • takdistans.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Känns väl som en rätt oseriös "lagning", Jag skulle dragit det ett varv till med företaget i fråga.
 
Hur vore det att sätta en stupränna mitt under takkupan, för att ta hand om vattnet där.

Det kanske blir för fult till och med för att vara en "ful-lösning" :confused:
 
  • Gilla
Danne12345
  • Laddar…
På bilden med de uppstickande avkapade takstolsbenen så utgår jag från att de fästs i en el flera tvärreglar mellan de två bärande takstolarna? Har svårt att se att det går att bygga på något annat sätt. Reglingen av kupans tak och väggar i övrigt ser ju inte ut att vara ett uppenbart fuskverk. Det kan naturligtvis ha fuskats här och där ändå, och hopfogningen med spik/skruv/spikplåtar framgår ju inte heller av bilden. I mina ögon ser det väldigt prydligt och välbyggt ut, men jag har ju iofs en gammal lappad och lagad kåk, tillbyggd och ombyggd nu och då utan en enda rät vinkel... el garanti för den delen...

För att veta om det är rätt och riktigt gjort så måste du antingen ha många bra foton el öppna och titta efter i konstruktionen. Det är en juridisk soppa du hamnat i, el riskerar att hamna i. Kan det dock inte vara en möjlighet till överenskommelse om firman nu faktiskt var ute och gjorde något?

Annars är väl larsbj's förslag att testa om konstruktionen verkar stabil och fastlåst nu ett bra förslag tycker jag. Det kan ju ha flyttat sig något i samband med upptagningen och sedan låsts fast i det nya läget. I så fall är det ju inget fel på konstruktionen. Du riskerar inte att något ger sig av snölaster etc. Då är det "bara" en estetisk justering av takfotsinklädnad och hängrännor. Dock gör du nog juridiskt rätt om du undviker att göra något själv och kräver att firman gör det. Så vad kan jag säga mer än: stå på dig.
 
KnockOnWood skrev:
Hur vore det att sätta en stupränna mitt under takkupan, för att ta hand om vattnet där.

Det kanske blir för fult till och med för att vara en "ful-lösning" :confused:

Du vet väl om att det inte finns något som heter stupränna ?! Det heter hängränna och stuprör och är två olika saker.
 
johan ivarsson skrev:
Du vet väl om att det inte finns något som heter stupränna ?! Det heter hängränna och stuprör och är två olika saker.
Måste medge att även jag tidvis gör det misstaget att kalla det stupränna. :surprised: Kan det möjligen vara en rest från dansk-influerade dialektversion här i södra sverige?? :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.