Då så hände det som inte fick hända, ikväll när vi ska gå och lägga oss, så ser vi en liten pöl (ett tiotal droppar snarare) på parketten på andravåningen. En liten droppe på innertaket ovanför skvallrar om att det läcker in utifrån.

Det har regnat och blåst som f-n hela kvällen (bor på västkusten).

Huset är ett 1½ plans hus med 38 graders taklutning, inga takfönster eller kupor. Takkonstruktionen är för mig något mystisk då vi har öppet upp till nock utan några synliga balkar eller takstolar. Sidoväggar finns med kattvindar utanför.Om någon vet vad denna takkonstruktion kallas så upplys mig gärna. Helt ovanligt kan det inte vara då det är ett grupphusområde byggt av skanska 1972 med 200 talet villor med likadan takkonstruktion.

Taket består av original betongpannor (39 år gamla) med underlagspapp på råspont. Nockplåt istället för nockpannor. Därefter 3 cm luftspalt, 18 cm isolering, diffusionsplast och sedan innertak av målad spånskiva. Denna spånskiva har jag i vintras spikat vitmålad sprinspont på och i mitten har jag sänkt taket ca 15 cm och således fått ca 50 cm plant innertak uppe i nocken (för att kunna dra upp el och sätta spottar).

Läckan ser ut att komma precis mitt ifrån nocken, det förklarar naturligtvis varför det endast är droppar det handlar om (kan ju inte rinna dit vatten eftersom det är högst upp).

Min teori är att den kraftiga blåsten (stormbyar) i kombination med det kraftiga regnet har blåst/tryck upp vatten under nockplåten och sedan på något vis ner genom konstruktionen och in i huset.

Jag undrar nu, hur mycket kan detta skada taket, kommer råspont, takstolar o dyl börja mögla eller kanske t.om ruttna? Jag förstår att vi måste byta taket, det har jag vetat länge eftersom den tekniska livslängden lider mot sitt slut. Men frågan är hur mycket skada detta kan ha gjort? Och vad bör jag göra som panikåtgärd innan taket blir bytt?

Det fanns inga indikationer på att taket läckt på något ställe tidigare, jag har ju satt innertak på hela övervåningen och bytt i princip all gips och haft öppet nästan överallt så jag borde ha sett det i så fall.

Tacksam för kloka och gärna lugnande svar!
 
Skadan borde inte ha hunnit bli så stor än men det går ju aldrig säga förrän man tittat ordentligt. Det kräver ganska mycket innan takstolar blir odugliga. Råspont går att byta ut lokalt om den är skadad. Så du ska nog inte behöva vara så orolig. Ta dit en som kan kolla på det så vet du hur du ska göra sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.