Hej!
I helgen när jag satt och kollade på TV på vårat lantställe fick jag en vattendroppe på magen.
Jag tittade upp och fick då en droppe i pannan..
När jag började känna på innertaket, som för övrigt består av trä i lockläktutförande, så kände jag att det var blött i glipan vid lockbrädan.

Jag söker nu eran hjälp för att veta hur jag ska gå vidare med detta på bästa sätt.

Vardagsrummet är en del av en tillbyggnad som gjordes för ca 40 år sedan. Utöver vardagsrummet så finns även ett uterum i tillbyggnaden där det droppar mer vatten än i vardagsrummet.
Uterummets innertak består av träpanel som är byggt som oisolerat ryggåstak, alltså med lutning invändigt, medans vardagsrummets tak är isolerat och med lägre takhöjd.

Stället där det droppar in är som en linje längs med nocken genom hela utbygget, ca 0,5m ner från nocken. Det läcker alltså i samma "linje" i vardagsrummet som i uterummet.

Yttertaket är bytt för ca 15 år sedan och består av ganska lågt lutande takplåt med takpapp under.

Jag gick upp på taket och kollade men kunde inte se något ställe där vattnet kan ta sig in.
Det har inte skett några yttre påverkningar som gjort att taket helt plötsligt kan börja läcka.
Det går inte heller några vattenrör i taket så det är inget sånt som inträffat.
Det droppar förresten enbart när det regnar ute, så det är inga tvivel om att det är regnvatten som läcker in.

Jag har pratat med försäkringsbolaget och det lät inte som att dom kommer hjälpa till med detta pga. att det kommer utifrån.

Hur går jag vidare med detta?
Eftersom takplåten är fastskruvad med farmarskruv tänkte jag att jag kan börja med att skruva av plåten och se om jag ser något ställe där vattnet tagit sig in?
Om jag inte ser någonting på takpappen heller, hur går jag vidare då, ska jag börja riva av pappen?
Är det bättre att öppna inifrån och försöka kolla vart vattnet tar sig in?

Jag vet att det kan va svårt att säga något om detta utan att ha sett det i verkligheten, men jag har ingen aning om vart jag ens ska börja så alla tips och råd mottages tacksamt.


MVH
 
Jag hade börjat med lite bilder...
 
Ja nu är jag ju inte i närheten och kan ta några kort, men jag gjorde en principskiss på hur tillbyggnaden ser ut och vart läckaget är i förhållande till taknock osv.

Principskiss av en hus-tillbyggnad med markerad läckageplats nära taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag sätter en osliten tiokrona på att yttertaket läcker in i skarven mellan det gamla taket och tillbyggnaden.
Hur är det? Läcker det alltid när det regnar, eller blir det vid vissa vindar, som blåser in vattnet från det nästan horisontella taket över utbyggnaden?
Och hur är det gjort i skarven mellan gammalt och nytt tak?
 
  • Gilla
HarDrev
  • Laddar…
Mellan tillbygget och den gamla delen sitter en plåt som går upp åtminstone någon decimeter på den gamla delens fasad och lika långt ut på taket på tillbygget. Sen går även takfoten på den gamla delen ganska långt ut på den tillbyggda delens tak.
Jag tror däremot att du kan ha en poäng där med blåsten. Om man kollar på bilden jag la upp i min förra kommentar, på den högra delen där man ser tillbygget uppifrån. Så blåser det ofta starka vindar från höger, alltså motsatt sida mot där det läcker in.
Tror ni att det kan vara så, att pga. den låga taklutningen så blåser regnvatten in under nockplåten och rinner ner på takpappen på andra sidan nocken där det sedan stannar mot ett en läkt. Där däms vattnet upp mellan takpappen och läkten och vattnet sipprar igenom takpappen eller eventuellt under läktbrädan och in genom spikhålen som läkten är fäst med?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.