Är det någon som har erfarenhet av att era takduschar helt plötsligt börjar rinna/kasta ut vatten?

Vi har en FM Mattsson Garonne, när vi duschat och stängt av vattnet kan det efter en stund
(5 min till flera timmar) efter komma en kaskad vatten. Detta oavsett var handduschen har för läge (öppen el. stängd).
Detta är för oss mkt irriterande då vi har kalkrikt vatten och alltid är noga att skrapa rent från vattnet efter dusch.
Vi har fått besked från FM Matttsson att så är det med ALLA takduschar för det har med lufttrycket att göra:confused:

Nu vill vi gärna höra era erfarenheter
 
Japp, det händer för oss med fast vi har ingen takdusch utan en väggfäst dusch av märket Dusar.
 
låter som mycket jobb med att skrapa vatten. det finns säkert bra preparat att ta bort kalkfläckar med någon gång per år, istället för att skrapa vatten varje dag
 
Ställ omkastaren i mellanläge med vattnet avstängt (öppet åt båda håll) och håll ner handduschen så rinner vattnet ut den vägen och sen slipper du efterdropp.
 
Låter mysko, kastar (upp) efter så lång tid.
Bara när det gäller kalket, testa sätt magnet på inkommande vatten och även på vatten efter värmaren. Vet ej var du får fatt i dem, men jag vet att det finns.
På nått sätt kristaliserar magneterna kalken så att det inte "fastnar". Detta låter som humbug, men det funkar.... (kolla på danska sidor, dom har MYCKET kalk i vattnet)
 
Om inte jag kommer ihåg fel så har det gjort så i dom flesta duschar där jag har bott... Och vad det beror på hade varit intressant att få veta! Precis som vattnet expanderar i slangen, och det kvittar om duschslangen hänger högt eller lågt, kommer vatten efter en stund ändå...
 
Så länge det inte kommer in luft genom silen så ligger vattnet kvar. Efter några timmar har det dunstat så pass mycket att luft kan komma in och vattnet rinner ut.
Det finns många sätt att tömma duschmunstycket, du har ju redan fått ett förslag.
 
Tycker vi provat det mesta men får göra ett nytt försök . Det verkar som om problemen är lika hos alla.
Vad gäller kalket har vi filter men för att slippa ränder mm är vi noga ändå för att slippa ha ren sanering samt ha snygga duschdörrar (vårt val). De som inte har bott där det är mkt kalk kan inte föreställa sig hur det ser ut efter 1 vecka det räcker inte med rengöring några ggr per år ;-) om man vill att det skall se snyggt ut emellan.
 
Vi använder Ajax shower power, det funkar väldigt bra men måste användas regelbundet.
Blandare, kakel och duschvägg ser som nytt ut efter ett år.
 
JAg har hört flera som klagat på efterdroppande takduschar.

Själv har jag en Hans Grohe Raindance med 240 mm takdusch kombinerad med handdusch. Blandaren ingår i paketet och går inte att ställa i något mellanläge för att tömma takduschen. Röret från väggen lutar svagt mot duschhuvudet. Duschhuvudet är av metall (väger ett par kg) och bara ca 10 mm tjockt. Det rymmmer alltså mycket lite vatten.

Omedelbart efter det att man stängt av takduschen kommer det några droppar, men sen är det helt stopp. Det måste alltså inte droppa från en takdusch.

Denna dusch är dyr, men den går att hitta till rimligare pris via pricerunner eller prisjakt.
 
HG-duschen är inte dyr, den kostar kanske mycket pengar men är prisvärd, bättre takdusch finns inte. Har en modell större själv ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.