Hej.
Ska sätta upp två takdosor i ett kommande gästhus men hittar ingen med skruv i mitten.
Jag har sådana i min lägenhet. Har inte nyare takdosor sådan mittenskruv?
Hur löser man det då om man vill hänga upp en "tung " armatur?
Vad är det för övrigt för skillnad mellan takdosa och kopplingsdosa?
Jag kan se en metallbit på takdosan, är det den som är skillnaden?
 
tommib
Takdosan har två skruvfästen (som metallbiten går mellan). De har också förstärkta fästen för "locket", som i sin tur också är förstärkt. Dock klarar kombinationen max 15 kg, så ska du hänga upp stora kristallkronor är det nog rejäl krok samt rörutlopp i tak som gäller...
 
I kopplingsdosor sitter det klenare skruvar i en klen fästring som är olämplig att belasta med mycket mer än lock eller "små" apparater.
 
Så här ser dagens takdosor ut (finns flera olika tillverkare, men uppbyggnaden är liknande)
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Takdosa-2000017378/

Dom gamla takdosorna med en centrumskruv kunde bli spänningsförande. Idag måste det följa med en plastslang med varje lamputtag/mm för äldre takdosorna, som är till för att isolera centrumskruven för att minimera risken för spänningsförande krok.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är viktigt att skapa ett ordentligt fäste för takdosans skruvar. Annars kan hela dosan bli hängande i rören och takplattorna.
 
Demmpa skrev:
Så här ser dagens takdosor ut (finns flera olika tillverkare, men uppbyggnaden är liknande)
[länk]

Dom gamla takdosorna med en centrumskruv kunde bli spänningsförande. Idag måste det följa med en plastslang med varje lamputtag/mm för äldre takdosorna, som är till för att isolera centrumskruven för att minimera risken för spänningsförande krok.
Alltid lär man sig något nytt. Jag trodde dessa var för att skydda sladdarnas kontakt med armaturen.
 
slurppe99 skrev:
Alltid lär man sig något nytt. Jag trodde dessa var för att skydda sladdarnas kontakt med armaturen.
Allt som gäller armaturens elsäkerhet är lamp tillverkarnas ansvar att se till att tillämpbara standarder följs. Det resulterar sedan i att armaturen får bära ett CE - märke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.