Får man enligt alla dessa elregler montera en takdosa i en lucka?

Jag kommer ha en frihängande spisfläkt i ett nedsänkt tak. Strömmen till fläkten måste ju komma någonstans ifrån och jag tyckte att det hade varit trevligt om jag slapp se kabeln så jag fick idén att montera en takdosa i en liten lucka som man kommer åt från vinden. Flexslangen har ju inga problem att vikas lite och med en lucka så blir inte dosan inbyggd i det nedsänkta taket.

Annars skulle jag behöva en servicelucka men de är så fula och det sitter redan en riktig takdosa i det ordinarie taket innanför/ovanför nedsänkningen som jag monterat innan jag fick veta att de var förbjudet att bygga in dosor. :surprised:

Jag har en elektriker som har godkänt allt (utom inbyggda dosor) men just denna blev bortglömd i genomgången. Och nu börjar det bli aktuellt för honom att dra nytt i hela huset så jag vill ha så mycket som möjligt klart innan han kommer. :)
 
Är det inte enklare att byta till en längre sladd på fläkten så du kan sätta ett uttag på lämpligt ställe på vinden?
 
Jo, jag har tänkt det också men min elektriker ville helst slippa att gå upp på vinden så jag tänkte bara i brist på annat att göra det enklare för honom så jobbet går snabbare.
 
Hänger inte riktigt med på hur du hade tänkt. Dosan ska vara åtkomlig, det är du medveten om. Vad handlar då frågan om? Jag får uppfattningen att du vill sätta dosan på en rörlig lucka? nja.
 
Menar du att du skall sätta dosan ovanför det sänktqa innertaket åtkomlig från en lucka i vinden ?

Det borde väl gå bra, då är ju dosan åtkomlig, även om man åste gå upp på vinden...var inte med på varför elektrikern då inte skulle behöva gå upp på vinden dock !?

/K
 
Varför överhuvudtaget blanda in taket för elanslutning av en köksfläkt?

Brukar det inte vara ett uttag på väggen som döljs fläkten?
 
Fläkten var väl frihängande, eller?! :surprised:
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fläkten är frihängande ja. Den hänger över en köksö en bit ifrån närmaste vägg.

Se illustration:

lucka.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Elektrikern kan säkert gå upp om det verkligen behövs, men han ville överlåta det till mig då det är trångt och besvärligt där uppe med stående 30x200 att balansera på, högar av sågspån, låg nockhöjd och dylikt. En bekvämlighetsfråga helt enkelt.


Jag tänkte att med en lucka så är dosan åtkomlig från vinden (= inte inbyggd) när fläkten sitter på plats. Vid montering av fläkten så kommer man åt dosan nere ifrån köket men det blir ~10 cm från hålet för fläktens spirorör.
Dosan och dess lucka kommer troligtvis inte röras när allt väl sitter på plats ändå.
 
Varför inte flytta ner dosan till det nersänkta taket om du ändå ska upp och göra en lucka??
 
För att slippa se kabeln som då skulle hamna utanför fläktkåpan. Fläktkåpan kommer gå mot det nedsänka taket i inne i den går då röret och kabeln.

Edit:
Eller ja, det går ju att koppla in kabeln direkt i dosan om man klipper kontakten.
 
Redigerat:
sätt ett rör och dra kabeln upp på vinden och sätt en dosa där och anslut fläkten där, jag tycker du ska skippa luckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.