Hej,

Nybliven husägare, fick tillgång idag :) Ska bli mycket spännande detta.
Nog om det. Taket behöver läggas om på huset (råspånt på dåliga ställen, papp, länk, pannor) men har liten undran över detaljerna på taket (skorstenskrage, genomgångar etc.), hur gör man vid dessa?

Genomgångar: Kan jag behålla dessa eller måste de bytas?
Takfönster/Krage: Måste dessa rivas ner för att kunna komma åt att pappa/läkta undertill?
Takluckan: Denna tänkte jag ta bort helt. Spika råspånt över hålet etc. Kommer ju in till vinden innefrån huset. Är detta en dum idé? Blir ju ett mindre ställe det kan läcka in på.

/Marcus
 
  • Genomgångar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krage.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklucka.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall du göra det riktigt skall du ta loss alla huvar/genomföringar..
Sedan river du av allt tegel och läkt.
Spikar igen takfönstret (bra val för det är en evig källa till läckor).
Sätter underbeslag runt takluckan och skorstenen (plåtslagaren hjälper dig att fixa till sådana)..
Pappar hela taket och är noga med att få tätt över underbeslagen (klistra)..
Läktar och teglar..
Sedan kan du ju själv välja om du vill sätta tillbaka de gamla huvarna/takluckan. De ser inte ut som om de är rostangripna på bilderna men det är ju inte så kul att lägga tillbaka gamla beslag på ett nytt tak (fast billigare ;) )

Ang. genomföringarna på bilden längst upp till vänster är väl minst 1 av dem en avluftare, och där finns snyggare och diskretare lösningar (t.ex. Hole-in-one, http://www.benders.se/tabid/115/articleName/8771/Default.aspx), kolla upp detta med din tegelleverantör.. Kanske behöver du inte längre behålla de där periskopen...

Passa även på att slita väck takstegen och montera dit taksteg (http://www.benders.se/Tak/Palema/Taksäkerhet/tabid/114/Default.aspx) med gildskydd för stege längst ner så blir sotaren glad också och det nya taket blir snyggare...

Lycka till med taket..!!
 
Redigerat:
Hmmmm, blev nog en liten missuppfattning där, fönstret tänker jag ha kvar men takluckan tänkte jag spika igen.
 
Jaha ok..
Ja ja, i vilket fall som helst är takfönster en ständig källa till läckor och därför extra noga med att vara noggrann med..
Takluckan kan du spika igen med råspont som du tänkt.! Se bara till att ta samma tjocklek som nuvarande, men det insåg du säkert själv också. :)
 
Tänk på att det kommit nya regler hur det ska vara ordnat för sotaren samtidigt som du håller på att gör om. Har inte stenkoll, men det har något med en plattform vid skorstenen att göra.
Kolla även på Wibes taksteg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.