K
Hallå.
Håller på och kollar inför ett framtida takbyte. kollar på olika tak konstruktioner och jämnför för och nackdelar. har just nu en fundering jag hoppas få hjälp med här.
jag har ett Eksjö hus byggt 86. taket idag består av betongpannor och under är det oljehärdad masonit. Vilket innebär att vinden är väldigt otät med mycket luft från alla möjliga håll som strömmar in och ut. Konstruktionen som ligger närmast att använda just nu är takduk och Betongpannor. Men undersöker även råspont och pap . Men är lite skeptisk till det då det innebär stora förändringar på klimatet på vinden då det blir väldigt tät. Hade varit bra att kunna ha det då det blir rejälare men är väldigt skeptisk. För att undersöka denna möjlighet samt möjliga risker och åtgärder för vinden så skulle jag vilja konsultera proffs på detta. Så min fråga vart vänder man sig med sådant här? Är det vemtiltonsfirmor eller vem bör man prata med??
Jag har diskuterat saken med takläggare men dem vet inte så mycket om inneklimat på vind på det viset. Kan en besiktningsman vara till hjälp? Kommer nog ändå anlita en besiktningsman den dagen då taket läggs om för att se till att allt blir rätt och allt görs som det ska så garantier gäller. så någon som vet vem man kan konsultera gällande detta??vill inte få problem när taket lagts om på en redan fin vind. Tack på förhand :)
 
Hej, Byggkonstruktör tar fram de underlag som behövs. Enkla sadeltak är annars ganska enkla att bygga om.
 
Samma setup som dig, endast takfotsventilation. Konsulterade med byggnadsingenjör och landade i dissusionstät duk lagd ovan gamla masoniten med 50mm luftspalt plåt ovan det. Överlappen på duken är ungefär på samma intervall som masoniten, så det luftar bra. Har samma klimat på vinden idag som innan, dvs. det följer följer fukten ute + några grader varmare, inga kondensutfällningar vid snabba väderomslag.

Hade jag planer att tilläggsisolera bjälklaget blev jag rekommenderad spont och istället minska ventilationen, hade blivit 100k dyrare historia.
 
K
King Average King Average skrev:
Samma setup som dig, endast takfotsventilation. Konsulterade med byggnadsingenjör och landade i dissusionstät duk lagd ovan gamla masoniten med 50mm luftspalt plåt ovan det. Överlappen på duken är ungefär på samma intervall som masoniten, så det luftar bra. Har samma klimat på vinden idag som innan, dvs. det följer följer fukten ute + några grader varmare, inga kondensutfällningar vid snabba väderomslag.

Hade jag planer att tilläggsisolera bjälklaget blev jag rekommenderad spont och istället minska ventilationen, hade blivit 100k dyrare historia.
okej ska konsultera byggnadsingenjör om detta med då men lär säkert lita åt liknande lösning här. Aha smidigt så man kan bara lägga duken ovan masoniten då? Vill ju ha fortsatt frisk vind som den är idag
 
K
H håbbe1961 skrev:
Hej, Byggkonstruktör tar fram de underlag som behövs. Enkla sadeltak är annars ganska enkla att bygga om.
Tack ska kontakta en sådan och kolla upp detta
 
K Krille_90_ skrev:
okej ska konsultera byggnadsingenjör om detta med då men lär säkert lita åt liknande lösning här. Aha smidigt så man kan bara lägga duken ovan masoniten då? Vill ju ha fortsatt frisk vind som den är idag
Ja, så länge virket ovan masoniten är fräscht så bygger man på ovan det. Det var den vanligaste metoden att renovera masonittak enligt de jag tog in offerter ifrån, dels mycket billigare men också smidigast då man inte är lika känslig för regn som när man öppnar upp helt, jobbet går fort.

Besiktningsmannen gillade även dessa lösningar framför att bara ha duk då det kan finnas tillfällen kondens bildas under duken, exempelvis vid extrema temperaturväxlingar.

Värt att nämna är att du höjer taket några cm om du har kvar gamla bärläkten i och med att ny läkt tillkommer ovan duken.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
K
King Average King Average skrev:
Ja, så länge virket ovan masoniten är fräscht så bygger man på ovan det. Det var den vanligaste metoden att renovera masonittak enligt de jag tog in offerter ifrån, dels mycket billigare men också smidigast då man inte är lika känslig för regn som när man öppnar upp helt, jobbet går fort.
Då återstår det att se hur fräsch bärläkten är
Besiktningsmannen gillade även dessa lösningar framför att bara ha duk då det kan finnas tillfällen kondens bildas under duken, exempelvis vid extrema temperaturväxlingar.

Värt att nämna är att du höjer taket några cm om du har kvar gamla bärläkten i och med att ny läkt tillkommer ovan duken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.