Bor i ett hus med plåttak. Plåten som ligger är det egentligen inget större fel på, förutom att den är spikad i topp och att det i princip saknas undertak då det bara ligger en tunn oljeboard(3mm) mellan takstolarna och därefter plåt ovanpå. I vissa grannhus har boarden rasat ner helt. Hittat flera spikar som missat regeln och legat på plats i hålet sedan 1974, fina vattenrosor på boarden under. Det känns som en tidsfråga innan ett stort läckage är ett faktum.

Nu tänkte jag byta taket, lägga råspont, papp, läkt och tp20.

Ett flertal grannar har bytt tak under hösten och den firma som gjorde jobbet hade det rejält jobbigt med att få loss spiken. De använde kofot och det tog flera timmar för ett tak på 60 + 30kvm.

Så till min fråga, finns det några smarta verktyg/knep för att ta bort spiken? Eller är det bara att inse att man får stå och bända med kofoten?

Jag har funderat på tigersåg, nibbler mm.
 
Tolkar det som att du kommer att byta plåten med? Kofot är nog bäst men du behöver en som är tunn i spetsarna för att lätt glida in under skallarna och sedan en kloss i dalen så du har ngt att bända mot.

Vad jag menar med tunn framgår nog bäst i detta inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/verkt...-ur-tunn-masonite.html?perpage=30#post1675374

Jag använde den röda Hultaforsen för samma som du har framför dig, att dra ur alla spikar från gammalt tak. Nu bytte inte jag taket utan gav den konstgjord andning i några år med att ta bort spiken sätta täta blindnit i hålen och nya skruvar i dalarna. Takbytet blir nog till slut sommarens jobb.
 
TeroM skrev:
Tolkar det som att du kommer att byta plåten med? Kofot är nog bäst men du behöver en som är tunn i spetsarna för att lätt glida in under skallarna och sedan en kloss i dalen så du har ngt att bända mot.

Vad jag menar med tunn framgår nog bäst i detta inlägg,
[länk]

Jag använde den röda Hultaforsen för samma som du har framför dig, att dra ur alla spikar från gammalt tak. Nu bytte inte jag taket utan gav den konstgjord andning i några år med att ta bort spiken sätta täta blindnit i hålen och nya skruvar i dalarna. Takbytet blir nog till slut sommarens jobb.
Ja jag tänker byta plåten. På ett sätt synd, då det inte går att få tag på så tjock plåt längre. Har inte mätt den med skjutmått, men med tumstock ser det ut som att den är närmare 1mm.

Har en "vanlig" hultafors kofot, men blir nog till att köpa en sådan som på bilden.

Det jag var ute efter var om man kunde klippa skallen eller på mekanisk väg med en maskin få ur spiken. Den sitter rejält. Jag ska ändå ta bort regeln den är spikad i så jag behöver inte tänka på att vara försiktig.
 
  • Gilla
calidris02
  • Laddar…
Finns tjock plåt att köpa även idag inte riktigt 1 mm men 0,6-08 finns vilket är extremt stor skillnad mot 04 skit som vissa köper.
 
Redigerat:
När jag tog bort mitt eternittak så kapade jag spikskallarna med en multimaskin och en bra hovtång att knippsa det sista.
Var ju tvungenatt vara försiktigt men det tog inte så fasligt lång tid att klippa över 700 spikar.
Sen nör jag lyft bort eternitplattorna så kapade jag uppstickande spikarna med rondell bara från reglarna.
Men det beövde inte du göra om du inte skulle återanvända.
Varning dock att det kan vara lite farligt med spikarna stickandes upp utan skallar
 
Knipsa av spikarna och spika ner evenuellt kvarvarande utstick borde väl vara det snabbaste?

Att dra ur spiken är svårt då det ofta är någon form av ankarspik.
 
Kofot utan tvekan om taket ändå ska slängas och så brukar spiken ofta va ganska lösa.
 
Så! Då var takbytet klart. Totalt tog det 4 dagar att riva ner till takstol, sponta, pappa, läkta och lägga plåt+detaljer. Spiken sätt rejält då det var lååång klockspik.

Eftersom den var spikad i topparna blev det vinnande konceptet att sätta lååånga(1m) kofoten mot spiken och sedan sparka till med stålhättan. Därefter vrida 90 grader och dra ur fanskapet med nästa topp som stöd. Vissa skallar gick av, men de flesta följde med hela vägen upp.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.