God kväll allihopa!

Jag skulle behöva er hjälp att bedömma en offert jag har fått på ett takbyte på min 1,5 plans villa(som ligger strax utanför Göteborg) med cirka 100kvm sadeltak ca 27° med 10kvm takkupa.

Arbete 140tkr
Material 90tkr
Totalt fast(efter rot) 185tkr
Det som ingår i offerten är bland annat:
Ny papp, läkt, betongpannor, rännor, vindskivor samt vidskiveplåt, inklädnad plåt skorsten samt ny skorstensbåge öppningsbar, takplattform vid skorsten, plåt avluftare, ny takstege, nya fasadplåtar på takkupan samt bandtäckt plåt på kupan, borttagning av gammal taklucka samt ny råspont, skräphantering, ställning, besiktning av besiktningsman.

Har inte specat ner exakt allt men vad tror ni, är det rimligt?
 
Redigerat:
Ta in fler offerter, minst två till, gärna fler.
 
  • Gilla
Ama1223
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Ta in fler offerter, minst två till, gärna fler.
Har tagit in totalt 3 offerter. En lite dyrare och en lite billigare. Men företaget som skickade ovan är väl etablerade i området, har bra recensioner och känns seriösa.
 
Jag har dålig koll på prisbilden men känns väl ok, funderat på solceller i samband med bytet?
 
  • Gilla
Ama1223
  • Laddar…
Vårt tak är lite större och kostade ungefär proportionerligt mer. Gjordes för drygt ett år sedan.

Om ni har referenser på att dom är bra så är det ett värde i sig. Vi köpte vårt hus förra året och bokade in takläggare nästan direkt trots att taket bara var några år gammalt. Det var klåpare som hade lagt det och de hade gjort många fel som inte var lätta att rätta till med mindre än att man la om rubbet.
 
  • Gilla
Ama1223
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Jag har dålig koll på prisbilden men känns väl ok, funderat på solceller i samband med bytet?
Jag kikade på det lite lätt men då jag har flera andra renoveringar igång så får jag fokusera plånboken på dessa.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vårt tak är lite större och kostade ungefär proportionerligt mer. Gjordes för drygt ett år sedan.

Om ni har referenser på att dom är bra så är det ett värde i sig. Vi köpte vårt hus förra året och bokade in takläggare nästan direkt trots att taket bara var några år gammalt. Det var klåpare som hade lagt det och de hade gjort många fel som inte var lätta att rätta till med mindre än att man la om rubbet.
Jag betalar gärna mer med vetskapen att företaget jag anlitar gör ett bra jobb. Med det du säger så låter det ju som att priset inte är helt orimligt. Tack för svaret!
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Jag dubbelkollade våra siffror och vår kvadratmeterkostnad var faktiskt lägre än din eftersom den beräknade ytan var större än jag mindes. Men vi har ingen takkupa så det blir säkert en hel del skillnad där om det är en massa plåtarbeten. Tar man dessutom hänsyn till att kostnad för etablering, byggställningar, bortforsling osv inte är så beroende av storlek, så tycker jag ändå att priset du har fått låter rimligt.

Lycka till med taket och övriga renoveringar!
 
  • Gilla
Ama1223
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.