Vi är intresserade av ett tvåplanshus på totalt 170 kvm som vi varit på en visning av. Säljarens besiktningsprotokoll finns även tillgängligt.

En av de saker som vi noterade och som även framgår av säljarens besiktningsprotokoll är att taket har sett bättre dagar.

”Hängrännor bör rensas, mycket grus från takpannor”

”Rikligt med mossa på tak och lav på pannorna”

”Underlagstaket har släppt på flera ställen och bör justeras och kompletteras så att risken för läckor minimeras”

Bilder från besiktningsprotokollet nedan:

Översta bilden: Öppen vind med isolering och träbalkar. Nedre bilden: Närbild på takpannor och igensatta hängrännor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfärgade betongpannor på tak, mossa, mönstrade, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egna bilder:
Inomhusbyggnadsområde, isolering, träbjälkar, ventileringskanaler, konstruktion, taget underifrån, oavslutat tak eller vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt vindutrymme med isolering, träbjälkar och reflekterande yta under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindbjälklag med isolering, träreglar, mörker i bakgrunden, ingen synlig person, byggkonstruktion inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar, isolering, svart ångspärr, inne på en vind eller i ett oinrett utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset är drygt 30 år gammalt så jag förutsätter att vi bör budgetera för ett takbyte. Vad jag kan se verkar träet friskt men underlagstak och pannor måste väl rimligtvis bytas. Vad bör vi budgetera för det ( gör inget själva) och hur akut är det tror ni?

Hur bör man fästa underlagstaket som lossnat i väntan på att taket bytts ut av proffs?
 
Det som lossnat är nog bara vindskydd, så det påverkar inte takets funktion, men det är ju bra från ett värme/isolerings perspektiv att fästa dem.

Det ser bra ut invändigt på bilderna, torrt och inga tecken på svartmögel eller fuktskador.

Det ser också ut som det är bara pannor utvändigt och ingen takfilt (eftersom det lyser genom).

Takbyte bör planeras in, men det ser inte ut att vara någon panik med det.

Det finns tvätt och förseglings tjänster som kan köpa er några år till...

Sen kan man också fundera på soltak (som ger grönt bidrag)...
 
Pannor och hängrännor ser inte så farligt ut. Underlagsraket verkar vara en duk. Vet inte hur man skall se på det.

Formellt brukar man prata om att ett tak kan behöva bytas efter 30-40 år. I praktiken håller det oftast mycket längre.

Vi köpte ett fritidshus byggt 1973. Med 70 kvm betongpannor. Jag skrapade ner en kbm mossa från taket. Förra sommaren byggde vi ut och bytte taket, delvis för att få lika som på utbyggnaden. Pannorna var slitna men skulle absolut fungerat i 10-20 år till.
 
Pannorna ser normala ut sett till ålder. De lär hålla i 50 år.
Betongpannor släpper lite material pga väder och vind. Rensa hängrännor tar några timmar att fixa.

Du kan beställa tvätt och impregnering av pannorna för ökad livslängd.
 
anders07 anders07 skrev:
Det som lossnat är nog bara vindskydd, så det påverkar inte takets funktion, men det är ju bra från ett värme/isolerings perspektiv att fästa dem.

Det ser bra ut invändigt på bilderna, torrt och inga tecken på svartmögel eller fuktskador.

Det ser också ut som det är bara pannor utvändigt och ingen takfilt (eftersom det lyser genom).

Takbyte bör planeras in, men det ser inte ut att vara någon panik med det.

Det finns tvätt och förseglings tjänster som kan köpa er några år till...

Sen kan man också fundera på soltak (som ger grönt bidrag)...
Okej, så den här duken ska alltså inte ha en fuktspärrande funktion?

Känns spontant lite vanskligt att det enda som håller vattnet borta är betongpannorna. Brukar man inte ha ett vattentätt skikt innanför också?
 
Jo, det är din enda fuktspärr så släpper pannorna igenom fukt ska den ta det, nu hamnar det rakt in i isoleringen istället.
 
Lyft på pannorna där duken släppt och sätt dit ny duk, var sedan nöjd med lösningen i minst tio år till.

Jag har lika gamla pannor och planerar inte byte än på många år. Visst, jag får rensa hängrännorna ibland, men så länge taket håller tätt så är det inga problem.

Men eftersom du saknar undertak så var vaksam.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E Er Ar skrev:
Okej, så den här duken ska alltså inte ha en fuktspärrande funktion?

Känns spontant lite vanskligt att det enda som håller vattnet borta är betongpannorna. Brukar man inte ha ett vattentätt skikt innanför också?
Det är det vanligaste, ja, med takfilt och pannor på det, men runt 80-talet var det vanligt med bara betongplattor och ingen takfilt.
 
Det behövs inte fuktspärr där alls. Men man vill ha något som leder ut vatten som hamnar under pannorna. I övrigt tycker jag det ser bra ut.

Pannor med sand på släpper sand och gör att mossan trivs. Men dessa pannor håller länge än.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jo, det är din enda fuktspärr så släpper pannorna igenom fukt ska den ta det, nu hamnar det rakt in i isoleringen istället.
På bilderna ser det ut som takfilt, snarare än vindskydd, det kan jag hålla med om, men med tanke på hur infästningen ser ut, och takets konstruktion, kan jag aldrig tänka mig att den pappen som hänger lös där har varit tänkt som fuktspärr.

Som vindskydd skulle det "make sense" dock...
 
Den kan vara tänkt att fånga några droppar som tar sig igenom betongpannorna också. Jag hjälpte för några år sedan en kompis att lägga tak och han använde iofs fiberduk då, men principen var densamma. Dvs vindskydd samt att några droppar som letar sig in också fångas upp. Det stod till och med i instruktionen att det skulle fungera för bägge.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den kan vara tänkt att fånga några droppar som tar sig igenom betongpannorna också. Jag hjälpte för några år sedan en kompis att lägga tak och han använde iofs fiberduk då, men principen var densamma. Dvs vindskydd samt att några droppar som letar sig in också fångas upp. Det stod till och med i instruktionen att det skulle fungera för bägge.
Ah, där ser man!
 
K
Det som lossnat är ett lätt underlagstak. Den har funktionen att leda bort vatten som kommer in under takpannorna. Den är inte fukttät alls, vilket också tydligt ses i skarvarna. Så någon fuktspärr är det då inte, utan mer vattenavledning. Därtill skyddar den delvis mot vind.
 
Hur ska underlagstaket sättas tillbaka där det lossnat? Ska det spikas/häftas eller klämmas fast mot takstolarna?
 
@pacman42 det lät som att du hade koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.