Hej, vi håller på att byta tak, huset är byggd 1963 och det var dags nu att göra det.
Besiktningsmannen har noterat microbakteriel spår dvs mögel i råspont.
Ska man byta råspont helt och hållet eller räcker det på området där det var fuktigt och taket läckte in?
Jag föreslog till takläggaren att vi ska byta allt för det är nästan 60 år gammalt råspont som finns uppe med massa skit. Han säger att det behövs inte. Om jag vill han kan göra det men då blir priset mer.
Kanske vi kan göra om det till en klimatvind när vi ändå håller på att byta tak? Undar om det skulle bli mycket dyrare i så fall?
 
A Alexiee skrev:
Hej, vi håller på att byta tak, huset är byggd 1963 och det var dags nu att göra det.
Besiktningsmannen har noterat microbakteriel spår dvs mögel i råspont.
Ska man byta råspont helt och hållet eller räcker det på området där det var fuktigt och taket läckte in?
Jag föreslog till takläggaren att vi ska byta allt för det är nästan 60 år gammalt råspont som finns uppe med massa skit. Han säger att det behövs inte. Om jag vill han kan göra det men då blir priset mer.
Kanske vi kan göra om det till en klimatvind när vi ändå håller på att byta tak? Undar om det skulle bli mycket dyrare i så fall?
Min granne sanerade sin vind för 40.000 från påväxt, och det var tydligen inte överdrivet mycket enligt honom. Så beroende på vad priset blir så hade jag kört att byt ut sponten och bygg om till klimatvind så slipper du framtida problem.
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
Jag antar att det är kallvind. Släng upp några bilder hur det ser ut, låter drastiskt att byta råsponten.

Om du byter men inte vet varför det blir påväxt så kommer den nya spontan också få påväxt av mögel. Åtminstone om inte källan åtgärdas.
 
Om det är en kallvind där ingen normalt är så finns det ingen anledning att byta råspont. Det enda som man kan göra är att undersöka om det finns någon orsak, typ läckage av varm fuktig inomhusluft eller t ex avloppsluftning, och isf eliminera det. Annars räcker det att dokumentera utbredningen på synligt mögel. Då kan man jämföra år till år och se om det växer till sig eller inte.

Det finns nog inte en enda kallvind i landet som inte har mikrobiologisk påväxt. Att det inte finns ngt synligt mögel eller att man inte känner ngn lukt är inget bevis. Vid fuktstudier brukar man alltid hitta mögel vid laboratorieanalys, trots att det inte syns eller luktar ngt.
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.