Väldigt osäker på var jag skulle lägga tråden, så flytta den gärna om det är fel plats :)

Jag har en gammal jordkällare på gårn som det nog var väldigt länge sen den faktiskt användes till något, som jag tänkte göra iordning för att använda som grovförråd så jag skulle gärna vilja få ner fuktigheten så gott det går.

Den är (grovt uppskattat) 2x6 meter, sidorna ligger under jord men taket är på sidorna i nivå med mark, som ni förstår går den in i en sluttning. Taket är ett välvt tegeltak (ganska flackt, från "nock" till marknivå är det kanske 2dm) med gräsmatta över, troligtvis ingen papp eller nånting under.

Ventilationen är väldigt enkel, en öppning på ca 8 cm brevid dörren och ett 15cm betongrör genom taket längst in.

Golvet är stampad jord bara.

Så, om vi börjar uppifrån. Taket, skrapa av jorden och på med papp, sen tillbaka med jorden? Sedumtak, eller vad det kallas har jag ju typ redan, om än naturligt ;) Vilken papp är lagom till detta, och hur fäster man det på ett lämpligt sätt mot 100 år gammalt tegel? Gasolbrännare mm finns om det skulle behövas.

Ventilationen, en huva lär ju i alla fall på betongröret, det kan jag knäcka till en utan problem. Bör man öppna upp hålet på "fasaden" mer? Och sen på med ett ventilationsgaller över hålet? Något annat?

Hur gör man med väggarna på insidan? Eller är det overkill att gå på dom?

Golvet då, jag har en liten raggaride om att lägga gammal marksten över det och sen "klä" det med lastpall, för att få en ordentlig luftspalt under grejerna man ställer in. Eller är det idiotiskt? Att man sen kanske får byta pallen var femte år eller så är inga problem, blir ju perfekt att städa ur skiten samtidigt då :)

Andra ideer och tankar? Jag har aldrig jobbat med en jordkällare förut så tar gladeligen emot tips :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.