Hej!

Behöver lite råd, jag sitter och velar angående ett eventuellt takbyte i huset vi bor i. Huset köpte vi förra året (Myresjöhus från 1990) och enligt besiktningsrapporten så förekommer det missfärgningar på insidan av yttertaket. Dessa missfärgningar/fuktgenomslag förekommer vid infästningar och vid skivskarvar

Man nämner att orsaken är ett välisolerat vindbjälklag samt en välventilerad vid vilket leder till att vindens klimat periodvis närmar sig utomhusklimatet.

Ingen takpapp finns i dagsläget utan det är trälaminatskivor/plyfa - läkt - pannor. Som åtgärdsförslag så rekommenderar man att underlagstaket byts ut mot en ny bättre/mindre fuktkänslig konstruktion i samband med framtida renovering.

Besiktningsmannen sa att jag borde göra det inom 5-6 år.

Det jag har gjort sedan dess är att hämta en firma som rengjorde taket från all mossa och lav samt bytte ut trasiga pannor och monterade ett nockband. Vid byte av trasiga pannor kunde de konstatera att plyfan och undertaket var i ett bra skick ( i de platser de bytte pannor ) se bild. I övrigt tyckte han att pannorna fortfarande hade ett bra skydd samt tjocklek och han tyckte att jag gott kunde köra med detta tak i flera år framåt så länge jag gick upp årligen och såg till att byta ut eventuellt trasiga pannor.

Nu till dagens situation. Då grannen renoverar taket så tänkte jag att det kunde vara bra att se över undertaket/vinden ännu en gång och se vad de tycker. Är medveten om att de möjligtvis är partiska men kände att det kunde vara bra oavsett. Ytterligare 3-4 firmor följde.

Vad de alla konstaterade var att det fanns mikrobiell påväxt på undertaket och rekommenderade ett takbyte snarast. Ingen kunde svara på hur länge jag kunde köra med taket i detta skick utan det gällde att byta ut det så fort som möjligt. Personligen känner jag inte att taket är i ett så pass dåligt skick att det är akut med ett byte men vad vet jag.. bifogar några bilder där också så får ni bedöma. Kan ladda upp fler bilder vid behov.

Ett takbyte var något jag hade räknat med att göra de närmsta åren men de flesta menar på att det är lika bra att göra det på en gång då det bara kommer bli värre och värre. Men kommer det verkligen att bli det? Tänker på att man rengjort taket, bytt ut trasiga pannor samt monterat ett nockband. Vad säger ni, kan man köra med det här taket i några år till eller bör jag prioritera ett byte snarast? Man har hört all möjligt om mögel och astma och det är inget jag vill att min familj ska utsättas för. Alla råd uppskattas.

Undertak med möjliga missfärgningar och mossa synligt under betongpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Missfärgning och mikrobiell påväxt på undervindens trälaminatskivor i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindbjälklag med synliga missfärgningar och isolering, inga synbara skador på träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av ett yttertak med synliga missfärgningar och en svart plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ta en penna och gå upp och gör lite markeringar/datum och så länhe du inte ser förändringar skulle jag sova lugnt...

/ATW
 
  • Gilla
hus_novisen och 1 till
  • Laddar…
Är fläckarna kring takstolarna fuktiga eller är det gamla läckor? Har vi en skorsten som kanske behöver en översyn av plåtarbetet i just detta fack eller är det samma läckor i övriga fack? Det ser ut som läckorna uppkommit i samma skivöverlapp på motstående sidor om nock. Kanske skulle man kunna byta de översta underlagsskivorna, men det känns som en hel del jobb om detta behövs längs hela taket.
Jag tänker att besiktningsmannen har rätt i 5-6 kanske 10år. Ser ju inte ut som takstolarna har något fuktangrepp iaf. Tillsammans med dina kontroller så är det ju inget som plötsligt skenar i kostnad iaf.
Och givetvis vill takfirmorna ha ett nytt kontrakt och dömmer därför ut ditt tak...
Sov gott!
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Inge större fel på det där taket, lite genomslag av antagligen dåliga pannor sedan tidigare. Skulle det förmodan bli dåligt på något lite ställe men det övriga är fräscht så kan man faktiskt laga också.

Ett bra tips där av ArneTW att dokumentera med en penna. Är du orolig för mögel så kan du behandla fläckarna med mögelbort eller liknade produkter, om inte annat ser det bättre ut.
 
  • Gilla
hus_novisen
  • Laddar…
Hej,

Påväxt/svartmögel pga fukt på i kall-vind.
Bra att veta är att mer än hälften av alla hus med kallvind i Sverige har mikrobiell påväxt, det är helt "normalt".
Att byta taket till samma grundkonstruktion, alltså kallvind, ger inga som helst garantier för att även det nya taket inte skall drabbas av påväxt/svartmögel.
=> Byt inte tak för försöka att komma ifrån påväxten/svartmöglet.
-Om du inte skall gå på en säkrare grundkonstruktion än den vanliga/normal kallvinden.
=> Se istället över och öka om behov huset lufttäthet ifrån huset och upp på vinden och undertrycket i huset.
=> Kallvinden kan må bättre om du ökar eller minska vindens ventilation,
men ingen vet om du skall öka eller minska utan prova
=> Täta vinden helt och installera behovsstyrd ventilation kan vara ett bra alternativ

Påväxt/svartmögel pga vattenläckage/vatteninträngning
Det som inte är så bra med din konstruktion är att det är en en-steg-tätning,
nyare konstruktioner använder sig av två-steg-tätning, dvs plast eller papp under tak-pannorna och luft-spalten.
Detta ger ett bättre skydd mot vatten-inträngning.
=> Fundera om du kan komplettera ditt tak med papp ovanpå plyfa-skivorna?
=> Är takpannorna fräscha så borde du kunna åter-använda dessa.
 
  • Gilla
hus_novisen
  • Laddar…
Jag är själv inte jätteförstjust i denna typ av undertak men i detta fallet ser det ju faktiskt rätt ok ut fortfarande.
 
A ArneTW skrev:
Ta en penna och gå upp och gör lite markeringar/datum och så länhe du inte ser förändringar skulle jag sova lugnt...

/ATW
Bra tips, det ska jag göra!
 
H hakaner skrev:
Hej,

Påväxt/svartmögel pga fukt på i kall-vind.
Bra att veta är att mer än hälften av alla hus med kallvind i Sverige har mikrobiell påväxt, det är helt "normalt".
Att byta taket till samma grundkonstruktion, alltså kallvind, ger inga som helst garantier för att även det nya taket inte skall drabbas av påväxt/svartmögel.
=> Byt inte tak för försöka att komma ifrån påväxten/svartmöglet.
-Om du inte skall gå på en säkrare grundkonstruktion än den vanliga/normal kallvinden.
=> Se istället över och öka om behov huset lufttäthet ifrån huset och upp på vinden och undertrycket i huset.
=> Kallvinden kan må bättre om du ökar eller minska vindens ventilation,
men ingen vet om du skall öka eller minska utan prova
=> Täta vinden helt och installera behovsstyrd ventilation kan vara ett bra alternativ

Påväxt/svartmögel pga vattenläckage/vatteninträngning
Det som inte är så bra med din konstruktion är att det är en en-steg-tätning,
nyare konstruktioner använder sig av två-steg-tätning, dvs plast eller papp under tak-pannorna och luft-spalten.
Detta ger ett bättre skydd mot vatten-inträngning.
=> Fundera om du kan komplettera ditt tak med papp ovanpå plyfa-skivorna?
=> Är takpannorna fräscha så borde du kunna åter-använda dessa.
Tack för ett utförligt svar! "Att byta taket till samma grundkonstruktion, alltså kallvind, ger inga som helst garantier för att även det nya taket inte skall drabbas av påväxt/svartmögel."

Nej, det har jag nu insett, ställde t.o.m frågan till en av takfirmorna om garantin täcker mögelpåväxt de kommande åren och fick som svar att man inte kunde garantera något sådant då det var fler faktorer som spelar in. Så risken för mögel kvarstår även vid ett takbyte, även fast det blir snäppet bättre med takpapp. Sen har ju takpannorna en viss teknisk livslängd också men de ska vara i ett bra skick så som jag förstått det.

Börjar snegla mer åt behovsstyrd ventilation då det verkar vara ett bra sätt att garantera rätt luftflöde/fuktighet i vindsutrymmet.
 
Magnus E K
Läkten på bilden ser ju ut som ny! Jag skulle göra likadant som jag gjort på mitt hus (som har ett nästan dubbelt så gammalt tak), dvs: 1) Klättra upp och kontrollera att det inte finns några trasiga pannor och i så fall byta dem. 2) Kolla hur det ser ut vid rörgenomföringar och skorsten. (Här slarvade jag lite och fick senare läckage längs med skorstenen, åtgärdade själv.) 3) Kolla hur det ser ut vid nocken. Risk att det blåser/stänker in vatten/snö där om det är otätt. Har kompletterat med nytt nockband på mitt tak, under 600 kr materialkostnad. 4) Gå upp på vinden med ficklampa och fuktmätare under en regnig dag (och vid töväder) och leta efter läckage. (Upprepas.)
 
  • Gilla
hus_novisen
  • Laddar…
Tack för alla goda råd!

Jag får helt enkelt avvakta lite, göra lite markeringar och följa upp regelbundet. Har inte sett några indikationer på skada/läckage någonstans iaf så det är positivt.

Ingen takläggare har hittills kunnat garantera en mögelfri vind efter byte vilket säger mig att deras garantier inte betyder ett skvatt.. Klimatvind / behovsstyrd ventilation verkar vara rätt väg.

Som kortsiktig lösning så kan jag kanske kolla med en saneringsfirma eller så kör jag själv med mögelbort eller liknande för att få bukt med möglet som finns idag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.