Hej,

Jag står inför ett takbyte, och behöver all råd och input jag kan få.

Se Bild.

Den högre delen av byggnaden är inga problem, men den lägre, äldre delen, har 5 st takfönster som har läckt in länge. Ca. 60-70cm runt fönstret är gulfiberisoleringen svart av mögel, så utan att öppna upp så misstänker jag att även takstolarna är det röta i.

Därför så har jag en plan på att skaffa nya takstolar, som är tillverkade så att hela taket höjs samtidigt till samma höjd som det högre byggnaden. Ca. 1,2-1,5m.

Höjningen av flera anledningar.

1. Vill ha mer plats så att jag ska kunna bygga ett badrum på ÅV. Men bedömer att jag inte kan lösa det med takkupa för att badrummet skulle varit i anslutningen till det högre delen av huset, och då ser det kanske dumt ut att få ihop det med taket till det högre delen.

2. Om båda taken slutar i samma punkt, så är det lättare att bygga samman det nya högre, och gamla äldre byggnaden på ett sätt som minimerar risken för läckage.

3. Får högre takhöjd i den delen av byggnaden, och kan skapa eventuellt ett rum till.


Hur hade ni gjort? Är det genomförbart?




Rödmålat hus med två taknivåer och trädgård, potentiellt före ett planerat taklyft och renovation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd husfasad med två delar under snötäckt tak i vintersolnedgång, den ena delen högre med solfångare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lantligt rött hus med två våningar och intilliggande lägre byggnad med takfönster, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några argument emot en takhöjning:
1 Våldsamt mycket arbete
2 Mer balanserat utseende idag med takåsar i olika höjd
3 Förhöjt väggiv på den gamla delen kommer att kräva komplicerade takstolar
4 Red ut orsaken till fukt m.fl. problem först
5 Svårt att se möjligheterna med takkupa/planförändring utan ritningar
 
J justusandersson skrev:
Några argument emot en takhöjning:
1 Våldsamt mycket arbete
2 Mer balanserat utseende idag med takåsar i olika höjd
3 Förhöjt väggiv på den gamla delen kommer att kräva komplicerade takstolar
4 Red ut orsaken till fukt m.fl. problem först
5 Svårt att se möjligheterna med takkupa/planförändring utan ritningar
Tack för svar.
1. Jag mistänker att jag måste byta takstolar ändå på grund av röta.
2. .... vi får se.
3. kan väl inte kosta mycket mer än de vanliga som jag ändå måste ha ... ?
4. Fuktproblemen kommer från 5 st takfönster som var tydligen begengnade redan 1983-84 när taket ldes om sist.
5. Har pratat med en arkitekt, vi får se hur det ser ut, och vad komunen säger om det?

Utanför detaljplan, undrar om komunen vill ändå ha bygglov, om man vill höja taket?
 
3 Det var inte priset jag tänkte på i första hand utan att de kommer att stjäla mer utrymme med extra snedsträvor mm.
4 Dåligt monterade takfönster utan riktig plåtbeklädning kan vålla stor skada.
5 Klokt

Borde inte kräva bygglov utanför detaljplan. Det blir en begränsad utökning av boaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.