Det är dags att ta tag i huset utvändigt. Siktar på att påbörja arbetet till våren. Taket ska läggas om, dvs takpapp, läkt och nya pannor.
Kommer även att sätta in ett snedfönster i toaletten på övervåningen.
Har kommit så långt i tänket att en container ska beställas, en stor presenning vid ev. regnfall, samt ett byggställning. Men sen står det still.
En ny stege till sotarn ska till. Har utanpåliggande nu, och det gillar jag inte. Tips på alternativ mottas gärna.
Takfönstret, vilka fällor bör man undvika? Leverantören kommer troligen bli densamma som till övriga fönster i huset. Traryd.
Vad ska man satsa på vad gäller pannor? Alla tillverkare framhäver sina som bäst, men vad ska man tänka på? Glaserat är uteslutet, men finns det mer eller mindre bra beläggning på pannorna? Tänker då främst på resistans mot mossa och alger.
Takpappen är ju ett kapitel för sig, ska man förlita sig på tjärpappen eller ska man satsa på något nytt?

Alla tips, idéer och tankar mottas med öppna armar.
 
Hej,

Några idéer,

Takstege, använda vanliga taksteg som du hakar i tegelläkten.

Takfönster, så länge du håller sig till "kända" märken ska det inte vara några problem och vänd dig till nån plåtslagare för dom brukar bli inblandade när det gäller takfönster om idéer.

Betong eller ler tegel?
Valet är upp till var och en, dock är tegel 3 gånger så dyrt som betong ungefär.

Papp, använd dig utav Mataki's (eller liknande) som ser ut som vävdfiberduk skippa tjärpappen..

Det är mina åsikter.

Lycka till!!
 
Så stegen hängs helt enkelt bara dit?
Det lutar åt betongpannor, är det bra att kombinera med Mataki-duken?
 
Duken kan du ha till båda .. Att föredra är att inte lägga den i jätte varmt och soligt väder då den blir "hal" men det blir ju tjärpappen också.
Vi har lagt om en del tak och aldrig använt tjärpappen .. Kan tom vara så att den inte är godkänd längre men det har jag ingen aning om..

Att montera tak stegen är jätte lätt, du lyfter bara på pannan ovanför och hakar i den i läkten och lägger tillbaka pannan osv osv tills du är framme :)
 
Glöm inte takavvattningen - hängrännor, stuprör o.s.v. Man brukar byta ut detta också vid ett takbyte!

Gällande taket i sig så har vi gamla tegelpannor på vårt hus. Vi plockade ner dessa och läktade om m.m. och lade den där fiberduken som det pratas om. Sen la vi tillbaka de gamla pannorna för att få rätt "look" på huset. I vårt fall så hade det sett konstigt ut med nya pannor (på ett gammalt hus).
 
Precis, lika bra att byta rännor m,m .

Och om ni har ränndalar m,m få kontakt med en bra plåtslagare så det inte blir nått läckage där.

Jobbar med ett par äldre herrar och dom avskyr takfönster då dom stött på många som varit boven till läckage.

Ska själv byta tak snart på vårt torp och jag fick tag i 250kvm enkupigt lertegel av nått konstigt märke men priset vart mycket bättre ;)
Har dock fyra ränndalar som kommer ta tid att få fason på... Mycket kapande...

Har ni tegel eller betong idag?
 
Ränndalar och stuprör byttes i samband med att dräneringen gjordes av förra ägaren. Så det sparar jag in på. :)
Pannorna som ligger nu är i uselt skick. Så det är bara att kasta.
Jag har hört om problemen med takfönster, men installationen av det kommer att lejas bort till en betrodd snickare i släkten.
 
Då blir det ju billigare iaf.

Har skrivit detta i en tidigare tråd men vi la om ett tak på ca 230kvm innan semester och anväde det gammla teglet och det tar längre tid än att lägga nytt så frågan är hur mycket det diffade på nytt och det gammla.
Men han ville ha det precis som tidigare svarat "behålla den äldre looken"

Beroende på vad ni har för typ av hus så kanske tegel passar bättre eller visseversa.

Hade inte jag fått det erbjudande jag fick på teglet jag köpte hade jag valt betong pga priset.
 
Jag läste att betong skyddar bättre mot väta än tegel. Att det är tätare. Så det är ju en fördel.
Hur lång är livslängden på vindväv? Som papp eller längre?
 
Jo det ät tätare men spelar ingen roll då du har pappen dom skyddar. Och vad använde man förr? Jo tegel ;)

Man ska vara noga med att man använder 25*38 till både strö och bär läkt för att få ordentligt med luft under pannorna.
 
Hög läkt är ett måste upptäkte vi på svärföräldrarnas tak. Klent dimensionerad läkt hade gjort att all smuts låg samlad vid reglarna.
Jag kom på att när jag ändå är på taket, så är det läge att byta ut den gamla tv antennen. Som det ser ut nu med kabeln liggande utanpå pannorna är inte godkänt på något vis.
Utan det får bli att borra hål i taket och gå via vinden. Är det någon fara med att ha kabeln liggande under väven? Naturligtvis kommer kabeln att föras in under duken nedanför "nästa" lager för att inte perforera skyddet.
Jag kan inte se någon risk för värmeutveckling och sånt. Utan tänker mer på skav eller dyl?
På tal om antenn, uhf behövs för att ta emot boxers hd kanaler. Rekomendationer på någon speciell modell?
8km till närmaste mast enligt boxer.
 
Fruppe skrev:
Har skrivit detta i en tidigare tråd men vi la om ett tak på ca 230kvm innan semester och anväde det gammla teglet och det tar längre tid än att lägga nytt så frågan är hur mycket det diffade på nytt och det gammla. Men han ville ha det precis som tidigare svarat "behålla den äldre looken"
I vårt fall så tyckte vi att det blev för dyrt med nya enkupiga tegelpannor (som dessutom är tunnare än de gamla som låg på huset).

Så vi fick två offerter från firman, den ena med nya betongpannor och den andra offerten där de återanvände det gamla teglet - Och priset blev exakt lika! Självfallet så var det arbetstiden som jämnade ut det hela! Att demontera gamla pannor utan att de går sönder, och sen stapla dem på ett säkert sätt tar sin tid. Alternativet att de bara bryter loss de gamla pannorna och kastar i en container hade ju sparat dem mycket tid!

Men vi fick som vi ville och det blev bra! (Tror jag, det har inte regnat in än i alla fall! ;)
 
Ska kanske ställa antennfrågan i teknikforumet för att få ett korrektsvar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.