Hej.
Vi har tagit in 3st offerter från olika företag för att lägga om vårt tak.
Det är inget fel på vårt nuvarande tak, men med en ålder på 47 år så känns det bara som en tidsfråga innan det börjar läcka.

Nåväl, besiktning av vind har gjorts, och råspånten är helt obefläckad och i princip i nyskick, vilket är glädjande.

Iallafall, 2st av företagen har någon ny slags revolutionerande lösning med dubbla luftspalter.
Som jag förstår det river man bara gamla pannorna, låter papp och läkt ligga kvar. Nytt tätskikt läggs ovanpå gammal läkt, innan man kör på ett varv till med bär och ströläkt,. Detta ska enligt uppgift (från företagen själva) vara något fruktansvärt bra ur ventilationssynpunkt.

Själv är jag lite skeptisk. Känns bara som om man tar en genväg när man slipper riva gammal läkt och papp?
Eller finns det någon här som har en annan uppfattning?
 
Det är inte många hus med 47 år gammal läkt som jag skulle vilja fortsätta bygga på. Oftast är den gamla läkten i klenare dimension än vad som är godkänt idag samt att den kan vara fuktskadad.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
företaget som har en ny revolutionerande lösning , det är inte möjligtvis den firman som byter tak på 2-3dagar ?

dom gör nämligen så , och det blir problem när gamla läkten har ruttnat totalt under , inga garantier gäller .

så se upp och tänk en gång till
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
företaget som har en ny revolutionerande lösning , det är inte möjligtvis den firman som byter tak på 2-3dagar ?

dom gör nämligen så , och det blir problem när gamla läkten har ruttnat totalt under , inga garantier gäller .

så se upp och tänk en gång till
"Runt-hörnet-garanti?" Är det möjligen "irländska takläggare" aka "irländska asfaltläggare"? De ville byta taket på vår gäststuga också, de åkte omkring på vårt område och såg en av oss jobba på tomten och så började den intensiva uppvaktningen. Vi fick ingen ro och blev tvungna att låsa våra grindar och det fick dem att ge upp. Vi anlitar bara vita företag och kollar dem noga, innan vi anlitar dem.
 
Staffans2000
Hur går det när de traskar omkring på taket, klampandes på det nya uppspända tätskiktet?
 
Rickard.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur går det när de traskar omkring på taket, klampandes på det nya uppspända tätskiktet?
På tak över 14-17° går man helst på läkten så det är knappast ett problem. Men det låter som en helt galen ide att låta den gamla läkten bli en del av den bärande konstruktionen. Har gjort ett antal år inom takbranchen nu och aldrig hört talas om det.
 
Staffans2000
Rickard. Rickard.ag skrev:
På tak över 14-17° går man helst på läkten så det är knappast ett problem. Men det låter som en helt galen ide att låta den gamla läkten bli en del av den bärande konstruktionen. Har gjort ett antal år inom takbranchen nu och aldrig hört talas om det.
Jag såg framför mig en spänd duk mellan den gamla och nya läkten. Oberoende av taklutning är det oundvikligt att inte då och då, trampa på det nya tätskiktet och pressa det mot all bröte som samlats på taket. Jag föreslår att TS pausar takbytartankarna och utreder de olika alternativen.
 
Mina föräldrar hade tagit in en firma. Som skulle göra på det sättet. Dom fick avsluta.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
företaget som har en ny revolutionerande lösning , det är inte möjligtvis den firman som byter tak på 2-3dagar ?

dom gör nämligen så , och det blir problem när gamla läkten har ruttnat totalt under , inga garantier gäller .

så se upp och tänk en gång till
Jo, det är 2 av 3 företag som gör det på 2-3 dagar.
Det märkliga är att de ligger bra mycket högre i pris än de som gör taket på det traditionella sättet.
Jag känner en kille som är riktigt duktig på tak som har egen takfirma, och han lät inte heller jätteimponerad. Han är tyvärr fullbokad ett bra tag framöver.
 
A
Om ni inte har en pågående läcka kan ni ju vänta på bättre offerter och förslag.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur går det när de traskar omkring på taket, klampandes på det nya uppspända tätskiktet?
Det är just det här jag oroade mig över. En vän äger ett hus byggt -84, och de har inte ens masonit. Där är det takstolar, tätskikt, läkt och sedan pannor på det. Han har råkat kliva genom flera gånger, dock har tätskiktet hållt, men det är ju ett bra jävla konstigt sätt att snåla in på...
 
Erik_Hansson skrev:
Om ni inte har en pågående läcka kan ni ju vänta på bättre offerter och förslag.
En offert är jag faktiskt ganska nöjd med. De ligger runt samma pris som de andra skojjarna, med tillägget att de även målar om hela huset samtidigt...
 
En sak till jag reagerade på, jag vill ju ha förlängd takfot med 300mm på båda sidor (taket slutar idag jäms med gaveln) och ena firman sa att de bara skulle dra ut läkten extralångt och smälla dit råspånt på undersidan av läkten, skulle se kanon ut. Gör man verkligen så? Känns som om det borde vara livsfarligt att gå ut där...
 
F Filling84 skrev:
En sak till jag reagerade på, jag vill ju ha förlängd takfot med 300mm på båda sidor (taket slutar idag jäms med gaveln) och ena firman sa att de bara skulle dra ut läkten extralångt och smälla dit råspånt på undersidan av läkten, skulle se kanon ut. Gör man verkligen så? Känns som om det borde vara livsfarligt att gå ut där...
:crysmile::crysmile::crysmile:


Edit . Släng deras offert i runda arkivet
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag tog också en offert för "dubbla luftspalt". Om jag har förstått det rätt river man befintlig läkt och lägger två lager med ny läkt. Dvs. man återanvänder inte gammal läkt.

Det som fick mig att inte gå vidare med detta är:

- Det saknas erfarenhet om detta fungerar. Dvs. det finns inga 40 år gamla hus med dubbelspalt.
- Hela taket höjs 25mm...vilket skapar problem med genomföringar, dvs man måste rama in med ny plåt
- Pratade med en arkitekt och byggingenjör, enligt dem har metoden mest används på industrifastigheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.