God dagens!

Här är min situation:
Jag behöver montera en takbrygga mellan den lucka som är huvudsakliga metoden att ta sig upp på taket och skorstenen,

Problemet är att mitt undertak är pert (eller spån om ni så önskar).
Jag har sökt länge och väl på vilken brygga jag ska ha och hur man fäster en sådan på just pert dock utan resultat.
Jag har även skrivit till flertalet företag som tillverkar takbryggor för att få någon form av hjälp men allt dom kunde ge mig var att dom inte har någon färdig lösning för perttak och en del, bland annat Benders sa att deras brygga för råspont ska fungera lika väl på Pert.

Så nu blev det en 2,4m BENDERS safe vilket är 0,9m längre än jag behöver (jag behöver 1,5m men dom säljs bara i 1,2m längder) men då stöter jag på nästa problem, hur fäster jag den?

Som tidigare syftat till så finns ingen instruktion för perttak och om jag skruvar rätt på som instruktionerna för råspont säger så ligger bryggans konsol på "Topparna" av perten och det låter inte helt fantastiskt i mina öron.
För er som haft liknande problem, eller äldre snickare med erfarenhet: Ska jag skruva rakt på, sätta någon form av utfyllnad i form av tlx en träkil eller finns det en bättre lösning?

fruktansvärt tacksam för all hjälp!
 

Bästa svaret

Jag skulle absolut börja med att skruva beslagen dikt an mot spånen. Är svallbrädorna friska kommer dom dra ner beslagen rejält. Du känner om dom blir riktigt stumma. Däremot kan du behöva något längre skruv än dom som medföljer.
Värt och tänka på är att ofta sitter dessa svallbrädor med ett litet mellanrum och kan vara lite vankantade. Du ser inte brädorna underifrån?
Det är väl lite marginal i höjdled, kommer inte riktigt ihåg, alltså beslagens förhållande till överkant bärläkt. Så det inte strular vid själva monteringen.
 
S Spikrätaren skrev:
Jag skulle absolut börja med att skruva beslagen dikt an mot spånen. Är svallbrädorna friska kommer dom dra ner beslagen rejält. Du känner om dom blir riktigt stumma. Däremot kan du behöva något längre skruv än dom som medföljer.
Värt och tänka på är att ofta sitter dessa svallbrädor med ett litet mellanrum och kan vara lite vankantade. Du ser inte brädorna underifrån?
Det är väl lite marginal i höjdled, kommer inte riktigt ihåg, alltså beslagens förhållande till överkant bärläkt. Så det inte strular vid själva monteringen.
Svallbrädorna syns väl underifrån, dom är friska, har ett ca 2cm mellanrum och är vankantade.
Ovanpå perten så ligger ströläkt av 1/2" brädor om jag minns rätt och sedan bärläkten som är ~35x35mm.
Det finns alltså över 1/2 decimeter mellan pert och panna.

Tilläggas bör också att jag har en stil av betongpanna som inte längre tillverkas så jag kan därför inte köpa de speciella pannor med ett "jack" i de spåren där ovanpåliggande panna ska passa.
Bör jag göra ett sådant jack själv eller behövs det inte nödvändigtvis vara där?
 
Ok, men då är du ganska nära dom 50mm som är standard med 25mm tjocka strö och bärläkt.
Det är helt rätt att jacka ur godsets tjocklek i pannan.
 
Jag skulle nog byta ut bärläkten till 45*70 fräsa ur 10mm vid ströläkten och använda bärläktsbeslag..
Men du behöver byta en bra bit mer än vad som går åt för bärigheten
 
@Spikrätaren
Nu har jag varit uppe på taket med de medföljande konsolerna och på lägsta inställning får de plats sånär som på millimetern.

Men skruvarna jag hade var antingen för långa eller för korta så installationen får vänta tills det blir uppehåll i nederbörden nästa gång...

Men tack för hjälp och tips nu ska jag kisla betong som en annan skulptör tills finare dagar 🙂👍

@plåtrickard
Det låter som att vid det laget kan jag lika gärna byta ut undertaket till råspont och slippa problemet jag hade till och börja med 😅

Men tack för synpunkter i vilket fall!
 
  • Gilla
Spikrätaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.