Ska sälja huset och tänkte passa på att fixa en anmärkning jag fick vid sotarens besiktning tidigare i vintras. För att komma åt att sota skorstenen måste sotaren först klättra upp taket över uteplatsen på vårt hus, och sedan gå längs med taket ca en meter för att komma fram till takstegen som går upp till skorstenen. Det är denna meter det handlar om, det finns inget att gå på annat än plasttaket och det taket blir ju snorhalkigt efter snö eller regn, därav anmärkningen.

Jag kollade därför runt lite och hittade firmor som har takbryggor, men de verkar mest sälja till entreprenörer och det var svårt att hitta prisuppgifter. De få jag hittade pris på varierar mellan 800-2500 kr så det är ju inga stora pengar, men därtill kommer det ju en transport eftersom jag inte hittat någon firma i närområdet som levererar dylika bryggor.

Som jag tolkar det borde det fungera med någon form av profilerad metall som sotarskorna får bra fäste på även på vintern, så jag kom instinktivt att tänka på lastramper av den typ man använder när man t ex kör upp fyrhjulingar och skotrar på släp. De är halkskyddade, tål vikten och vore lätta att montera. Taket är dessutom nästan plant, inte många graders lutning, så det borde räcka att sätta distanser i ytterfästena för att få rampen att ligga helt plant.

Någon som har löst liknande problem med andra alternativ än "dedikerade" takbryggor? Hur gick ni i så fall till väga?
 
XL bygg eller en lokal plåtslagare....
 
Häpp! Det löste sig på enklast tänkbara sätt. Ringde till sotaren och frågade om råd och han sa att det räckte med en vanlig egenhändigt ihopbyggd spång eller brygga, så länge den var tillräckligt bred att stå på, höll för att stå på och låg plant. Så nu blir det en tripp till byggaffären och köpa några löpmeter tryckimpad trall.
 
Tänk på att trallvirke som varit ute några år och fått algbeväxt är snorhalt om det blir minsta fuktigt, inget jag skulle vilja springa på som sotare. Men vår XL butik kan ta hem takbryggor från benders, vet inga priser med de verkar stabila och defenetivt halksäkra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.