Jag ska byta mitt tegeltak som nu ligger på ett spåntak. Spånet är i gott skick och för att slippa riva det och lägga råspont tänker jag spika masonit på spåntaket, sedan läkt och nya tegelpannor. Vilken sorts masonit bör man då använda? Jag har hittat 3,2 mm oljehärdad masonit ca 30 kr kvm på byggmax och 4 mm takboard för ca 70 kr kvm på beijer. Beijer har även "hård Board" framgår inte om den är oljehärdad, men med tanke på priset, 21 kr/kvm så bör den väl inte vara det. Men frågan är vad skiljer dessa tre och vilken bör man använda i mitt fall?
 
Hej Lars,
Jag är ingen expert, men så långt som jag har förstått så är skillnaden mellan oljehärdad och tak-masonit att tak-boarden är aningen tjockare för att ge genomtrampningsskydd och den är aningen bredare för att den ska kunna monteras med visst nedhäng mellan takstolar. Funktionsmässigt är det ingen skillnad när det gäller fukttålighet osv. Vanlig masonit/hård board däremot lämpar sig inte för fuktiga miljöer alls.
I ditt fall ska vanlig oljehärdad board vara helt ok eftersom du inte behöver något häng mellan takstolar eller genomtrampningsskydd.
 
Forbo! Tackar!

Man bör väl lägga masoniten om lott "på alla ledder" vilket leder till 4-dubbelt lager i hörnen och då är det ju bra om den är så tunn som möjligt. Hur gör man med läkten där? Kommer inte taket att bli buligt om det på vissa ställen bygger 3,2 mm och på andra 12,8 mm?
 
Just det ja, du får inget nedhäng som leder vatten ner i "dalarna"...hmm, du ska inte lägga underlagspapp på spånet istället?:)
 
Hur menar du med nedhäng? Är det att "boarden" ska hänga mellan takstolarna och på så vis bukta neråt på mitten och det är där vattnet ska rinna (som förhoppningsvis inte ska komma dit om taket är tätt)

Hur ska man få fast underlagspappen på spånet? Det är ju inte direkt jämnt. Isåfall skulle man ju spika "vanlig" billig masonit kant i kant och sedan lägga papp på den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.