Hej!

Hur löser man belysningsfrågan när man har öppet till nock?

Vi håller på att bygga ett nytt kök och där kommer vi ha öppet till nock (inga tvärgående balkar alls). Vid köksbänken (som inte kommer ha mer än 2 överskåp) planerar jag ha såna där spottar som sitter fastspända över två vajrar. Det borde väl funka? Men hur ska vi lösa det vid matbordet? Vi kommer ha köksbordet nästintill under högsta punkten..... Hänger man upp den som vanligt men med en jättelång sladd eller hur gör man?
 
Om det inte dedan är byggt, då kan du (Läs: behörig elektriker) placera lamputtag närmst vajrarna/armaturera så att du får en så kort kabelväg som möjligt.

Ska du ha vajrarna spända horisontellt över rummet ?
 
Hejsan!

Synd att jag inte kan rita.... Rummet kommer vara nästintill fyrkantigt. Längs ena sidan kommer köket vara (rakt), det kommer på samma vägg där taket går ner mot väggen. Så jag tänkte spänna vajrarna tvärs över rummet precis längs med köksbänken. Den kommer då bara vara ca en halvmeter under takhöjden. Där ska vi se till att ha el dragen på ett lämpligt sätt (elektrikern ska hjälpa oss med detta om ca 1½v). Så där tror jag problemet är löst.

Mitt stora problem är köksbordet! Där kommer i ha en takhöjd på ca 4½m och hur i hela friden kan man då få en lampa som hänger över köksbordet? Är det snyggt med 4½ meters sladd...?
 
Det finns ju alltid transparent kabel som inte stör så mycket (exempelvis SKY, t ex E05 015 02) som lär funka fint till lättare armaturer.
 
Hej Du kan välja att sätta ett uttag vid nock och hänga ner en armatur som ger ganska mycket ljus uppåt .
Det ger ett intryck av rymd i rummet .
 
Ni tror inte det ser konstig ut med en lampa hängande från ett så högt tak?

Ingen som har bilder?
 
Förstör inte köket genom att montera PIZZERIABELYSNING (spottar på vire) :)

Om du har högt i tak och ska pendla en armatur måste du ha lite maffigare armatur, då ser de bra ut! Ser lite fånigt ut med 5-6m i takhöjd sen en 129kr matbordslampa från ikea :)
 
Aoutch, den smällen på fingrarna kändes....! ;)

Ok, jag kanske ska tänka om kring "pizza-belysningen" då.... Några förslag? En fastmonterad skena i taket? Fast den måste gå att vinkla ganska rejält för att belysningen ska nå bänken! jag måste nämligen ha nåt som ger bra arbetsbelysning på bänken och eftersom jag inte har överskåp att placera dem under så kvarstår ju bara taket men det lutar ju åt "fel" håll för att bara kunna montera vanliga infällda spottar...

Håller med om att det måste vara en maffig taklampa. Jag har 2 olika alternativ som jag funderar på. Den ena är
en stor vit lampa som ser ut nästan som en "kotte" (lyser både uppåt och neråt vilket borde ge fint sken), det andra alternativet är en stor svart lampa med svarta prismor som jag sett på lokala elhandeln. Låter det som ok alternativ?

Ingen som har bilder på hur man kan lösa belysningen i rum med öppet till nock? jag har sökt på nätet men hittar inget riktigt bra.
 
Lite svårt att föreställa sig hur det ser ut, utan vare sig bild eller planritning. Hur sitter bänken som ska belysas? Mot en vägg eller som en fristående köksö? Sitter den mot väggen så skulle jag nog sätta nån belysning i väggen. Kanske går att sätta nåt liknande detta: http://www.beslagdesign.se/produkter/40 (Är egentligen meningen att sätta i hörnet vägg-överskåp, men kanske går att sätta fristående på en vägg, har aldrig provat. Annars kan du ju bygga en liten "baldakin" ovanför där du fäller in spottar.

Är det en fristående köks ö kan man bygga en snygg fyrkantig låda i trä matchande resten av köket, som sedan pendlas ner ovan köksön. Där i kan du då fälla in lysrör/spottar eller dylikt
 
Har monterat nerpendlade spotlight-skenor vid ungefär samma höjd hos en kund. Alltså fritt i taket och inte i närheten av vägg. blev riktigt snyggt. Och då med "transparent" kabel, fäst vid en tunn vajer upp till nock.
Kanske är en lösning ?
 
Hej!

Jag gör ett försök att lägga upp en bild som visar förhållandet mellan tak och köksbänk.

Hur ska jag kunna få en bra belysning på bänken som samtidigt inte kommer bakifrån så att man skuggar ljusbilden när man står och arbetar vid bänken??? (vi kommer bara ha två överskåp, kan anas längst till vänster i bilden, så jag har inga skåp att sätta spottar under)
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Min första tanke är skyltbelysning. Alltså en armatur fäst i väggen med konsoller. Pendel funkar ju också bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.