Jag har nyligen tagit hjälp av en hantverkare med att renovera mitt badrum. Det är rätt litet (ca 3.5kvm) och lågt i tak (2,25m). Jag gjorde inte någonting åt taket utan tyckte att det dög då.

Men nu skulle jag nog vilja byta taklampa för det är en vanlig tråkig porslinslampa. Grejen är den att mitt badrum inte har takuttag för lampa, utan det går en kabelränna från hörnet och sen till mitt i taket där lampan sitter. Där är det lite sågat där sladden går in (obs, så här har det alltid varit eftersom lägenheten jag bor i från början var en etagevåning, så badrummet byggde dom när den gjordes om till ett fristående badrum på 90-talet).

Vilka problem medför detta när jag ska göra mitt val av badrumslampa? Jag är helt novis och absolut inte händig. Behöver jag en elektriker eller hantverkare till nåt sånt här? IP-klasser har jag hört talas om. Är det IP44 som gäller? Har en dusch snett nedanför.

Funderar också på att skaffa en dimmer i samband med lampbytet. Just nu så finns det bara en strömbrytaren och den tänder och släcker både badrumsskåpet och taklampan. Behöver jag tänka på nåt där också?

Ni märker säkert att jag är novis :) Behöver jag bifoga bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.