Ska renovera min befintliga altan eller byta ut den. Den har nu stått där i snart 40 år, så den har bevisligen hållt för vädrets makter. Bor i snözon 2.

Efter att ha läst lite om dimensionering på bl a takbalkar och bärlinor här på forumet, så förstår jag inte att mitt altantak överhuvudtaget står upp. Takets mått är 4,5 x 4,5 m.
-Altantakets takstolar 150 x 35 är fästa i husets takstolar 120 cc.
-Takstolarna vilar på en främre bärlina 150 x 35.
-Bärlinan bärs upp av 3 st stolpar 10 x 10 med 225 cc.
-Spikreglar 70 x 45 för plasttaket är är skråspikade mellan takstolarna 60 cc.

Kan detta tak vara godkänt? Kan det verkligen vara beviljat äv byggnämden? Vad skulle ni göra? Behålla den, eller bygga nytt och i så fall med vilken dimensionering?
 
källare skrev:
Ska renovera min befintliga altan eller byta ut den. Den har nu stått där i snart 40 år, så den har bevisligen hållt för vädrets makter. Bor i snözon 2.

Efter att ha läst lite om dimensionering på bl a takbalkar och bärlinor här på forumet, så förstår jag inte att mitt altantak överhuvudtaget står upp. Takets mått är 4,5 x 4,5 m.
-Altantakets takstolar 150 x 35 är fästa i husets takstolar 120 cc.
-Takstolarna vilar på en främre bärlina 150 x 35.
-Bärlinan bärs upp av 3 st stolpar 10 x 10 med 225 cc.
-Spikreglar 70 x 45 för plasttaket är är skråspikade mellan takstolarna 60 cc.

Kan detta tak vara godkänt? Kan det verkligen vara beviljat äv byggnämden? Vad skulle ni göra? Behålla den, eller bygga nytt och i så fall med vilken dimensionering?
Ser den bra ut, dessutom klarat sista vinterns prövningar så skulle jag penselrenovera den.:)

Känner du dig lite osäker kan du sätta små strävor som ser ut som prydnader där de skulle göra nytta.
 
Tackar.

Ska även byta ut trallen på altanen. Trallen är i dag 20 mm som är fästa i spikreglar på 120 x 25 med 60 cc. Spikreglarna ligger sedan på nedgrävda telefonstolpar. Altangolvet är ganska svajigt så det blir nog att gå upp i dimension på trallen, har inte bestämt hur jag ska göra med spikreglarna ännu. Hur länge håller telefonstolpar som till 2/3 är nedgrävda i marken?
 
källare skrev:
Hur länge håller telefonstolpar som till 2/3 är nedgrävda i marken?
Personligen har jag ingen koll på sådant tyvärr. Men prova att gräv ner ett par dm och stick en kniv i dom så ser du skicket på virket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.