Hej,
Funderar på att bygga ett skärmtak mellan hus och garage. Skärmtaket blir 1.3m bredd x 9,2m lång och jag kommer att fästa de nya balkarna i garagens takstolar i 14 grader lutning. Dvs. jackar ur ytterpanel på 10 olika ställen där garagens takstolar står idag

Arkitektoniska ritningar av ett hus och ett garage med ett planerat skärmtak mellan byggnaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



De nya balkarna kommer att vara ca. 3m långa och den delen som sticker ut från garageväggen blir 1.3m, den del som inte sticker ut fäster jag på garagens takstolar med hjälp franska skruvar på 3 ställe på varje takstol. Vilken dimension på balkarna ska jag ha för att klara av en överhäng på ca. 1.3m?
 
I praktiken är det snölasterna som bestämmer dimensioneringen. Om man räknar med normala förhållanden, c/c 1200 mellan takstolarna och Kronobergs län, så kan du använda följande dimensioner: C24 45x170, C18 45x195 och C14 45x220. Om förhållandena med avseende på väderstreck mm är gynnsamma borde även C14 45x195 fungera. Samtidigt har du ju skapat en situation där risken för snöfickor är uppenbar, om man skall tolka fasadritningarna. 14 grader är inte mycket till taklutning i sådana sammanhang. Detta måste du h en plan för.
 
justusandersson skrev:
I praktiken är det snölasterna som bestämmer dimensioneringen. Om man räknar med normala förhållanden, c/c 1200 mellan takstolarna och Kronobergs län, så kan du använda följande dimensioner: C24 45x170, C18 45x195 och C14 45x220. Om förhållandena med avseende på väderstreck mm är gynnsamma borde även C14 45x195 fungera. Samtidigt har du ju skapat en situation där risken för snöfickor är uppenbar, om man skall tolka fasadritningarna. 14 grader är inte mycket till taklutning i sådana sammanhang. Detta måste du h en plan för.
Går jag upp till C24 45x195 bör skärmtaket tå lite mer? Alt. använda sig av stålbalkar? Vill helst inte skotta snö.

Ska tillägga att skärmtaket välter mot sydväst och det blir en hel del sol (på soliga dagar dvs :))
 
Redigerat:
C24 45x195 är nog en bra idé. Den klarar betydligt större snölast. Stål är ingen universallösning. Det klarar visserligen motsvarande last vid klenare dimension men är svårare att fästa in. Vid riktigt stora spännvidder använder man ju helst limträ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.