Hej!

Ett sidospår till min föregående tråd om att bygga ihop garaget med huset;
https://www.byggahus.se/forum/threads/pulpettak-till-garage-dimensionering-av-takstolar.337044/

Har nu kommit så långt att takstolar, råspont samt underlagspapp är på plats och det är nu dags att börja fundera på takavvattningen innan ytpappen skall på.

Själva frågan är egentligen hur jag gör vid pulpettakets högsta punkt, inne vid husets lockpanel.
Takstolarna går nu in under lockpanelen, ca 200mm in på vinden där de är förankrade.
Men hur ska man göra med takavvattningen på den väggen?

Behöver man ha dit plåtis som tillverkar någon form av plåt?

Ska tilläggas att när jag la underlagspappen så drog jag upp den, säg 300 mm innanför husväggen.
Bakom lockpanelen sitter det oljehärdad board, och underlagspappen sitter då fäst bakom denna board.

Bifogar bild för att underlätta frågeställningen;

3D-modell av hus och garage med pulpettak, råspont och underlagspapp redo för takavvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack!

MvH /Ola
 
Rickard.
Vill du ha förslag på hur man löser anslutningen mellan papptaket och väggen?

Pappen ska upp minst 30cm på vägg och sedan ska det överlappa en plåt minst 15cm som helst är bakanför panelen.

Jag förstår inte vad du menar med takavvattning i detta sammanhang, det behövs väl knappast någon sådan på en gavelvägg?

Skickar med en bild som visar hur man blr göra.
 
  • Instruktionsbild för anslutning av takpapp mot vägg med måttangivelser och monteringssteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan vara jag som blandar ihop begreppen, men ja precis, förslag på hur man löser anslutningen mellan papp och vägg.

Jag ville ju tro att det skulle räcka att man vek upp pappen innanför väggen, säg en 300-500 mm, men sen hörde jag på annat håll att man behövde någon typ av plåt som även denna skulle fästas innanför väggen.

Ser inte riktigt vad som skulle kunna hända om man har ett ordentligt uppvik innanför både lockpanel, board och reglar men jag kan inte direkt något om det här heller.
 
Just ja, ytpappen jag ska lägga på sen är Mataki Självtäck 3.
 
Rickard.
Detta är en generell regel som "täcker allt". Kan man lösa det på annat sätt som man vet kommer fungera lika bra så kör hårt.

Mängder med tak är lösta utan plåt. Då drog man upp pappen ovanför den nedersta spikläkten som då klämde pappen. Det är dock bra att hålla minst 20cm mellan panelen och taket för träets skull.
 
Anledningen till att täcka med plåt är att hålla upp pappen på väggen så att den inte faller ner efter några år. Och enbart infästningen av pappen eller annat som också håller upp pappen(exempelvis panel) är inte tillräckligt. Därav betydelsen av plåt som helst infästs med fästbleck och vidare med en täckande plåt med sålda infästningar.
 
Rickard.
Noramasen Noramasen skrev:
Anledningen till att täcka med plåt är att hålla upp pappen på väggen så att den inte faller ner efter några år. Och enbart infästningen av pappen eller annat som också håller upp pappen(exempelvis panel) är inte tillräckligt. Därav betydelsen av plåt som helst infästs med fästbleck och vidare med en täckande plåt med sålda infästningar.
Detta är en gammal sanning som inte är aktuell med dagens material. Tätskruvad skruv med bricka som mataki rekomenderar kommer hålla uppe pappen utan problem bra mycket längre än pappens livslängd.
 
Bara köp en plåt (Ståndskiva) på valfritt byggvaruhus och sätt dit. Inte särskilt dyrt eller svårt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Detta är en gammal sanning som inte är aktuell med dagens material. Tätskruvad skruv med bricka som mataki rekomenderar kommer hålla uppe pappen utan problem bra mycket längre än pappens livslängd.
Dagens material! Visst kanske det finns tillverkare som lovar det, men går man in i HUS AMA så är rekommendationerna fortfarande de att man hjälper pappen att hållas uppe med plåt. Och skicka gärna en länk på någon tillverkare som lovar dessa utfästelser. Det ska blir spännande att få läsa och vilken garantitid de har. Sedan finns också aspekten av dessa för mig fula prickarna i form av skruvar som då förmodligen blir synliga.
 
Rickard.
Plåten bör definitivt (oftast) finnas av tätningsskäl och estetiska anledning men har inget med takets hållfasthet på något sätt det löser alla på egen hand. Vad AMA:n säger är faktiskt inte så relevant då alla som lägger icopal, siplast, mataki och trebolit (giganter) lägger enligt tätskiktsgarantier och inte Ama.
Och där står det ingenting som beskriver hur plåten ska vara infäst.

Och ja alla dessa har 10+5 års garanti på tätskikt lagda av proffs. Självtäcken är nog garantimässigt en annan historia.
 
Redigerat:
Efter att ha kikat lite på mataki och icopals sidor så visserligen hävdar den ena att man kan dra upp pappen minst 150 mm. och med en spikning på minst 60 mm. Därefter dra ner annat väggmaterial så att det täcker pappen. Och det står inte vilken typ av väggmaterial som gäller, men är det trä så blir det känsligt för röta med förkortad livslängd som följd. Garantitid 10-15 år (Vad är denna tid värd när ett hus ska hålla minst en mansålder?) Enligt AMAn så dras tätskiktet upp minst 300 mm. och täcks med en plåt som har ett kontinuerligt fästbleck som fästs med ett längdavstånd på minst 150cc och ovan tätskiktet med minst 150mm. AMAn har man också som användning för att kombinera olika material som inte anges av tillverkarna då de enbart tar ansvar för de egna produkterna. Och läser man garantin på den ena så undantas denna ifall onormal väderlek råder. Och då får man en fingervisning om vad det är för värde på materialet och anvisningarna.
 
Rickard.
Jag har 0 intresse att försvara leverantörer och deras produkter, det kan du få tycka vad du vill om. Men det kvarstår att jag vet av min egen och mina kollegors erfarenhet av takläggning från Stockholm till Kiruna att ett uppvik tätskruvat med skruv & bricka inte kommer lossna under pappens livslängd. Sen vad som står i någon bok eller anvisning är ovesäntlig.

Det är såklart helt fritt fram att tro på mig eller inte.
 
Jag betvivlar inte din erfarenhet eller kunskap, men samtidigt så har jag själv erfarenhet och kunskap på över trettio år som plåtslagare och med det dragit slutsatser och möjligheten att ge råd. Sen är ju erfarenheten baserad på vad de tidigare hantverkarna åstadkommit, och de har ju självfallet haft alla varianter av kvalitéer med konsekvenser som följd, parat med materialval. Vidare så har man HUSAMA som rättesnöre -som åtminstone 90 % av alla projektörer/konstruktörer har som regelverk, så kan det ju I alla fall inte ses som oväsentligt.
 
Om man nu sätter dit en plåt, var bör den lämpligast sittas?
1). Utanför lockpanelen?
2). Mellan lockpanel och board?
3.) Innanför både lockpanel och board?

Jag gissar vilt att alternativ 3 är korrekt då vatten som eventuellt tränger in mellan lockpanelen kan rinna längs boarden och ner på plåten.
I det fallet skulle man ju dock, rent teoretiskt, kunna få in vatten mellan plåten och pappen vilket känns obra.
 
Rickard.
Vad är det för board du pratar om? Hänger inte riktigt med på väggens uppbyggnad. Plåten bör sitta direkt mot pappen om den ska göra någon nytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.