Hej, har som projekt nästa vår att byta tak och samtidigt som detta inreda vinden på ett förrådshus byggt troligen på 30-40 talet, ca 10x6 m stort, byggt i liggande kraftigt plank.

Taket är av takås typ, vilande på 4 st rejäla takstolar, en på var nock och två mellan, som vilar på innerväggar under. ca 3,4 m mellan stolarna.

Takåsarna är idag ca 70x100 mm, och direkt på dem ligger det eternit-tak. Allt detta skall bort och min plan var att byta ut till PU-limmade 45x145 =90x145 som åsar, lägga tvärgående reglar 45x120 ovanpå dessa (cc mellan åsar är ca 100 cm) och ovanpå detta råspont och plåt. isolera endast de som är ovanpå åsarna, och möjligen 45 mm ner på åsarna.
Vridkraften som är mellan åsar och takstol, kommer vad jag förstå bli värre med en högre takås, kan man få bort den genom att sätta en kloss nedanför och möjligen ovanför på var stol? Taklutning är ca 36 grader.

Det går även en rejäl balk/regel tvärs ovanpå golvreglarna på vinden, som kommer förstöra takhöjden med ca 20 cm om man skall bygga upp golvet till samma nivå. Denna går endast över 2 av tre sektioner, den sista verkar klara sig bra ändå. Jag vet inte vad en sån här kallas, men skulle vilja ta bort den. Att sätta reglar tvärs mellan golvreglarna, med rejäla plåt/kraftvinklar som infästning, borde väl ta upp största delen av belastningen som den här balken tar upp?

Detta är bara i början av planeringen, men de är de två största frågorna att lösa nu tror jag.
 
Sitter i samma sits som du gjorde eller gör med takåsarna och tänkte kolla hur det gick? Funkade det att skruvlimma ihop reglar till takåsarna?
 
Vi förenklade mycket, stående 145x45.
Blev som nya takåsar med CC60. Med förstärkta vinkelbeslag mot stolarna.
La dom om lott över takstolarna för att få extra styrka. I nocken la vi en 220x45 ovanpå som vi sedan spikade stående råspont mot.
Böjningen i de stående 145 reglarna tas upp av råsponten som låser i bägge sidor mot nocken.
Ligger inget tungt tak utanpå, utan bara papp, strö/bärläkt och ett begagnat Dekra plåttak.

Har funkat fint sedan vi la det, med hyffsat med snö ibland, desto mer vind andra gånger.
Idag kanske vi hade tänkt om med tanke på priset på reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.