Har tänkt bygga mina väggar av två regelverk med mellanlägg. När jag nu funderar på taket undrar jag om man inte kan göra likadant där. Om man använder ryggås borde man kunna lägga ett yttre "takstolsben" (vad det nu kan heta) som bär yttertaket och ett förskjutet inre som man spikar innertak på. Dett yttre läggs på yttre regelverket och det inre på det inre regelverket. Någon som provat/har några tips/synpunkter?
/Tobben
 
Det låter lättare att i så fall lägga längsgående spikreglar 45x45 som man lägger 45 mm extra isolering i , precis som i väggen då eller ?

/K
 
Ja det är nog bättre, i väggen tänkte jag ha två regelverk i bredd så att det inte blir några bryggor öht. verkar det som onödigt mycket arbete?
 
Du menar att göra så istället för att ha ett lager 45x45 i kors på in- respektive utsida om det bärande väggregelverket? Ja, det verkar definitivt vara onödigt mycket arbete. Med den konstruktionen blir det ju inte heller några köldbryggor i praktiken, och det är mycket mindre jobb att bygga.
 
Har du ryggås eller om du ska ha ryggås. Takstolarna är oftast självbärande om de löper från vägg till vägg, och då finns det gott om plats till isolering.
 
laxon skrev:
Har du ryggås eller om du ska ha ryggås. Takstolarna är oftast självbärande om de löper från vägg till vägg, och då finns det gott om plats till isolering.
Förstår inte riktigt vad du menar, jag kommer att ha ryggås, hur ska jag då bära mig åt för att ha t.ex. 40 cm isolering i snedtaket?

Ska kolla upp det där med dubbla regelverk... om den inre 45:an är utan isolering (eftersom det inte finns skivor av cellulosa) blir det ju bara 265 mm isolering... skulle nog önska 45 till men hur ska jag lösa det?

/Tobben
 
Det finns ju andra alternativ än cellulosaisolering. Det låter på dig som att det är självskrivet att man ska använda cellulosa..? :)
 
Jag vill bygga ekologiskt. Finns det andra alternativ som är bättre än cellulosa då?
 
Jag är inte säker på att jag vet exakt vad ekologiskt byggande innebär. Men om det nu inte finns skivor av cellulosa och man behöver skivor för att göra en bra konstruktion, då finns det naturligtvis mineralull. Det viktiga antar jag är miljöbelastningen vid framställning av produkten, och jag är inte övertygad om att det är mindre vid framställning av cellulosaisolering. Den är ju flamskyddsimpregnerad.
 
rusticola skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar, jag kommer att ha ryggås, hur ska jag då bära mig åt för att ha t.ex. 40 cm isolering i snedtaket?

Ska kolla upp det där med dubbla regelverk... om den inre 45:an är utan isolering (eftersom det inte finns skivor av cellulosa) blir det ju bara 265 mm isolering... skulle nog önska 45 till men hur ska jag lösa det?

/Tobben
Med lite krångel torde du kunna poula in lösull av cellulosa även horisontellt.

Jon_H: antar att han menar bygga hus med ekologiska/naturliga material dels säkert pga miljöpåverkan, men även utan diffspärr etc ? Då är ju cellulosa bättre eftersom det inte är kapiöärt och tillåter fukten att vandra lite bättre.

/K
 
Ja det handlar både om min och vår gemensamma miljö. Jag tänker även på den dag man bygger om/river huset.
Har i princip bestämt mig för lättreglar i både tak och väggar nu. Lutar åt att jag pular in de sista 45 mm isolering själv eftersom jag då inte är under tidspress och inte vill lägga in gullfiber när jag gör allt annat enl. ekologiska principerna (finns bra böcker om ekobygg, den jag har heter "Att bygga ekologiskt". Har förstått att det finns ett motstånd mot det i byggbranchen men jag hör ju inte dit :)
/Tobben
 
rusticola skrev:
Ja det handlar både om min och vår gemensamma miljö. Jag tänker även på den dag man bygger om/river huset.
Glasull återvinns idag, så det blir ingen merbelastning på miljön av detta.
 
Hemmakatten
Vet att det finns skivor av cellulosa. Stod och höll i en för 2½ år sedan.
 
Finns även skivor av lin, ruskigt dyrt bara tror jag...
Men vad ska du med en extra 45 till när det finns 400mm Tjocka lättreglar? Jag själv har 450mm tjocka och har satt luftningen mot översta regeln på lättbalken, det blir då 45mm luftspalt och 405mm isolering, UTAN köldbryggor!

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.