Hej,

Jag bygger pergola med skärmtak (korrugerad plast) och har lite funderingar på hur jag ska lösa takdelen.
Golvet (trall) är i princip redan klart och jag har 2 stolpar som ena sidan av golvet (och senare taket) ska vila på.
Den andra sidan ska vila på en bärlina fäst i en existerande byggnad.
Det är ca 3 m mellan stolparna och ca 3 meter mellan stolparna till väggen, dvs ungefär en kvadrat på 3x3 m.

Problemet med taket är att det är ganska låg takhöjd, dels för att taket på byggnaden som pergolan ska sitta fast i är ganska lågt (ca 2.25 från trallen), men dels för att det sitter en vindplåt (namn?) på ca 10 cm som jag vill fälla under den korrugerade plasten under. Detta gör att "toppen" av taket inte borde ligga högre än 2.15m.

Traditionellt sett så hade man ju satt en bärlina (45x145?) på stolparna och sedan lagt takbjälkarna (45x145?) ovanpå den, men då kommer bärlinan 2.25 - 0.1 - 0.145 - 0.145 = 1.86 m och det är lite i vägen när man går där.

Så jag hade gärna sett att hela takbjälklaget inklusive bärlina hade blivit 145 tjockt.

Då ser jag 2 alternativ där man kan ha bärlinan på den högre höjden och vill gärna veta vad ni tycker om dem, eller om det går att lösa på något annat sätt.
  1. Sätta balkskor på bärlinan för att fästa takbjälkarna i samma höjd. Det borde (?) bli stabilt, men kanske inte så snyggt att se balkskorna.
    Kan man sätta balkskorna "upp-och-ner" så att inte hälen syns? Kanske med ett par extra ankarskruv?
    Sedan tänkte jag eventuellt fortsätta taket på andra sidan bärlinan, ca 30 cm, gissar att det borde vara samma sak där med balkskor?
  2. "Fälla in" takbjälkarna i bärlinan, mha half-and-half fog. Jag förstår att det påverkar bäringen i bjälkarna när man halverar tjockleken (även om bara i fogen) men tänkte att man kanske kan förstärka precis intill fogarna med bultar och bärlinan förstärks av hålplattor?
Jag hade tänkt köra 60cc på takbjälkarna.
Skulle det räcka med 45x120 som takbjälkar?
Om inte, skulle det räcka med dubbla 45x120 ihoplimmade?

Hoppas att jag gör mig hyfsat förstådd, annars får ni säga till!

Mvh
Christian
 
  • Enkelt diagram som visar uppifrån-vy av en pergola med måttet 3x3 meter och position för stolpar.
  • Schematiska illustrationer över en pergola-konstruktion som visar takbjälkar och bärlina sett ovanifrån och från sidan med förstärkningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.