Att rekommendera ”hemmafixaren” att hålla utkik efter härdat glas för att få ned byggkostnaderna till sitt tak på pergola är inte bara brist på kunskap utan ren idioti. Hur kan ni med gott samvete rekommendera era läsare detta? Ett glastak ska utföras med laminerat glas alternativt härdat/värmeförstärkt laminerat glas, som är dimensionerat för de laster som det kan utsättas för, tex snölast. Att använda härdat glas och om någon mot förmodan skulle klättra upp på taket är förenat med livsfara för personen som är där. Jag är övertygad om att gemene ”hemmafixare” inte klarar av att bedöma om glasuppbyggnaden klarar lasten som taket utsätts för, ta hjälp av någon som kan eller låt bli.
 
Många av de vanliga enklare glastak som säljs är enbart härdat och inte laminerat. Ur säkerhetssynpunkt är laminerat en delvis falsk säkerhet eftersom du förvisso inte trampar igenom den när den går sönder, men med den infästningen som vanligtvis används på pergolor ramlar hela rutan igenom.

oavsett härdat eller laminerat är det inte gjort för att gå på, det handlar snarare om de som är under taket om något händer.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Angående bygglov: det behövs väl bara om det är ett "fast" tak, men inte om det är ett s k skuggtak av textil?
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Många av de vanliga enklare glastak som säljs är enbart härdat och inte laminerat. Ur säkerhetssynpunkt är laminerat en delvis falsk säkerhet eftersom du förvisso inte trampar igenom den när den går sönder, men med den infästningen som vanligtvis används på pergolor ramlar hela rutan igenom.

oavsett härdat eller laminerat är det inte gjort för att gå på, det handlar snarare om de som är under taket om något händer.
Även enklare tak som köps färdiga är konstruerade av någon som förhoppningsvis har rätt kunskap om dimensionering av glas och den bärande konstruktionen. Information om vad man får och inte får göra brukar följa med produkter som köps, sällan saker som man själv konstruerar. Med rätt dimensionerat och upplagt laminerat glas finns det ingen risk att glaset viker om det brister, allt handlar om att göra rätt. Att påstå att det är en bra idé att hålla utkik efter härdat glas till att lägga på sin pergola utan att lägga in brasklappen om att man bör tillfråga någon med kunskap om utförandet är rätt dimensionerat, kan orsaka stor personskada.
 
  • Gilla
Elektra och 10 till
  • Laddar…
hek hek skrev:
Jag byggde en pergola med lameller som kan vinklas i höstas (motordrivna). Då kan man stänga till om det börjar regna. Kontrollerade för säkerhets skull med kommunen innan att det inte krävde något bygglov.
[media]
(hela byggtråden)
[länk]
intressant. Regnar det inte ändå eller blir det helt tätt när lamellerna stängs.
 
A A.G skrev:
intressant. Regnar det inte ändå eller blir det helt tätt när lamellerna stängs.
Det blir helt tätt ovanifrån. Men eftersom jag bor i Skåne regnar det horisontellt... så jag misstänker att vi måste dra ner gardinerna också vid sidoregn. Varje lamell har en spår som vattnet följer till framsidan där det rinner ner i benen.
Lamellerna skall klara en hel del snölast också... dom är rejäla och vi har haft taket stängt nu under första vintern.
 
  • Gilla
SanSa och 1 till
  • Laddar…
Intressant.
Får man fråga vad alla sakerna är köpta?
 
A A.G skrev:
Intressant.
Får man fråga vad alla sakerna är köpta?
Kolla den länkade byggtråden för mer info. Kanske bättre att ha fortsatt diskussionen där ;).
 
Här kommer två bilder från mitt tak. För att hålla nere priset så är det byggt av Ikeas Malm Glasskiva, den transparent gråa. Glaset har måttet 48x160 och är 6 mm tjockt och härdat. Mellan de båda glasen i längdriktningen så har jag bara lagt en silikonsträng. Sedan är glasskivorna fastspända med vanliga aluminum golvlister som har målats svarta. Taket har suttit uppe i 10 år nu utan någon underhåll och det ger ett väldigt luftigt intryck. Dock så kan det bli varmt om solen ligger på för mycket.

Det håller väldigt bra att gå på också eftersom skivorna är så smala, dock så ska man passa sig om det är fukt på det för det blir det väldigt halt.

På bilderna kan man även se grilltaket och bardisken som också är byggda av samma glas.

Uteplats med tak byggt av transparenta, gråa IKEA Malm-glasskivor fastspända med svartmålade aluminiumlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak tillverkat av transparenta gråa IKEA Malm Glasskivor, fastspända med svartmålade aluminiumlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
TickyNucker och 10 till
  • Laddar…
J joain946 skrev:
Här kommer två bilder från mitt tak. För att hålla nere priset så är det byggt av Ikeas Malm Glasskiva, den transparent gråa. Glaset har måttet 48x160 och är 6 mm tjockt och härdat. Mellan de båda glasen i längdriktningen så har jag bara lagt en silikonsträng. Sedan är glasskivorna fastspända med vanliga aluminum golvlister som har målats svarta. Taket har suttit uppe i 10 år nu utan någon underhåll och det ger ett väldigt luftigt intryck. Dock så kan det bli varmt om solen ligger på för mycket.

Det håller väldigt bra att gå på också eftersom skivorna är så smala, dock så ska man passa sig om det är fukt på det för det blir det väldigt halt.

På bilderna kan man även se grilltaket och bardisken som också är byggda av samma glas.

[bild]
[bild]

Riktigt, riktigt snyggt! Känner mig tvungen att kopiera detta rakt av faktiskt. Smart att använda Malm-glaset, men håller verkligen en (visserligen härdad) dekorativ skiva avsedd för en IKEA-möbel att gå på/tung blötsnö?
 
De håller utan problem eftersom de ligger på reglar längs hela sidorna så sviktar de ingenting. Jag har ca 18 graders lutning på taket och det är sällan som det ens blir någon snö på det eftersom glaset är så halt så snön glider av fort.

Ett tips om du tänker bygga med samma konstruktion är att lämna några millimeter i skarven mellan alumimumlisterna eftersom reglarna kan bli lite kortare när de torkar under de första åren. I mitt fall lade jag listerna mot varandra och 2-3 styckna av dem bändes upp pga detta. Det är de listerna som har tappat lite av färgen som man kan se på bild nummer 2.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
J joain946 skrev:
De håller utan problem eftersom de ligger på reglar längs hela sidorna så sviktar de ingenting. Jag har ca 18 graders lutning på taket och det är sällan som det ens blir någon snö på det eftersom glaset är så halt så snön glider av fort.

Ett tips om du tänker bygga med samma konstruktion är att lämna några millimeter i skarven mellan alumimumlisterna eftersom reglarna kan bli lite kortare när de torkar under de första åren. I mitt fall lade jag listerna mot varandra och 2-3 styckna av dem bändes upp pga detta. Det är de listerna som har tappat lite av färgen som man kan se på bild nummer 2.
Tack för svar! Kul att du såg att jag skrev. Du råkar inte ha en ritning? Osäker på dimensionerna som krävs, vi ska dock ha den fristående. Du menar att inte skruva listerna dikt an mot varann på längden?

Du har alltså bara tätat med silikon, även vid den korsande regeln i mitten? Och taket håller tätt vid regn?

Stort tack för input.
 
Har tyvärr ingen ritning för denna. Är ju en enkel konstruktion. Jag har en limträbalk på långsidan och sedan 145 reglar som takstolar. Men ska man ha den fristående så får man nog stadga upp den lite extra.

Jag har två golvlister på längen, dessa skulle jag rekommendera att lämna 2-3 mm mellan och bara fylla med silikon.

Som tätning har jag bara tätat med silikon, dels under listerna och dels på kortlingarna i mitten. Den höll tätt i ca 10 år sedan behövde jag gå upp och fylla på två ställen. Eftersom allt är öppet så syns det snabbt om något läcker lite. Är ju inget som blir dåligt direkt så det kan man lätt fixa när man har tid.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.