Hej!

Här kommer ett litet udda projekt. Håller på att bygga en vinterförstuga (spiketält) till husvagnen. Jag har väggar som kommer från ett gammalt kylrum och de monteras lätt ihop. De är rejält isolerade och därför gissar jag att de håller värmen ganska bra. Sammanlagd storlek på stugan kommer bli 2,4x2,4 meter där varje modul är 1,2 meter. Så det är 6 väggar som skjuts in mot husvagnen. Dessa är sedan lätta att montera ner när sommaren kommer och kan flyttas vid behov.

Min fundering är dock taket.

Min plan är att bygga någon form av moduler.

Har några krav för taket.

1. Det skall tåla snö.
2. Det skall vara isolerat.
3. Det skall tåla en gubbe på ca 100 kg som går och skottar bort snön och en fru som alltid fryser.
4. Det får inte väga för mycket då det skall rivas efter varje säsongsavslutning.

Min första tanke är att använda plywood eller osb-skivor a 12x2500x1200. Dessa skivor byggs i "hamburger-modell" dvs. två skivor i lager med isolering i mellan, t.ex. cellplast eller mineralull. Skivorna sammanfogas med 45x45 reglar alternativt bärläkt, cc60 mellan varje regel (således blir tre reglar i varje modul). Reglarna går i riktning från husvagnen.

Nu återstår bärande reglar. Där tänker jag tre till fyra reglar som fästs i plåtväggen (balkskor?). Planen här är 45x70 eller 45x95 reglar.

Samtliga sektioner, tre stycken skjuts nu upp och vilar på reglar och väggar. Ovanpå taket läggs sedan en kraftig presenning som fästs i husvagnens kederlist.

Hänger ni med? Bra.

Är det nåt som fungerar?

Vänliga hälsningar Jonas
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.