Hej alla snillen,

Jag tänkte bygga ut vår friggebod till ett attefallshus.

Jag blir lite förbryllad över nuvarande takkonstruktion bara. Ska innan jag fortsätter medge att jag aldrig byggt något hus och kan inget om takkonstruktioner sen tidigare. Men googlar man runt lite så har jag inte hittat den variant av konstruktion som nuvarande friggebod verkar ha.

Det är så att det inte direkt finns någon takstol som det verkar. Istället har man lagt 3 st takbalkar längsgående. Dessa verkar i sin tur sedan vila mot stolpar i motsvarande ände av huset.Isolering under med plattor under. Spännvidden är väl runt 3m nu men kommer att bli 6 m på längden. Bredden på huset är och kommer att vara 3,75m ungefär. Skickar med lite bilder så kanske ni förstår lättare. Tänkte bygga ut med altanens storlek och återanvända plintarna som finns. Skulle man kunna förlänga mittbalken (mått 40*170, konstigt mått) med en sån spikplatta och en extra stolpe under (alltså korta den utstickande delen av den längsgående mittenbalken och sätta en stolpe där? Eller ja, tre stolpar blir det ju). Är det någon som sett liknande konstruktion?

Nån som vill hjälpa mig lite framåt här?

Takinteriör med längsgående balkar, isolering och träpanelväggar i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak med exponerade träbalkar, isolering och elledningar synliga i friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsnitt av röd trävägg med horisontell takbalk som stöds av en vertikal stolpe under ett snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en röd trävägg på en friggebod med synliga längsgående takbalkar och en ventilationsgrill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på träbalkar i takkonstruktion med synliga skruvar och träfibrer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad friggebod med vit fönsterram och takbalkar, utebelysning och en liten hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl naturligast att du fortsätter med samma takkonstruktion i tillbyggnaden. Du får då göra som du föreslår, ha en stöttande pelare under varje skarv. Att ha sex meter långa fribärande balkar blir för långt.

Eller så gör du två rum och har en bärande vägg i mitten. Eller en rejäl balk på tvären.
 
  • Gilla
Vitahusknutar
  • Laddar…
Ok, jo jag hade ju ändå tänkt ha det som två rum. Har aldrig sett nån liknande lösning bara..


QUOTE="andersmc, post: 3660014, member: 6968"]Det är väl naturligast att du fortsätter med samma takkonstruktion i tillbyggnaden. Du får då göra som du föreslår, ha en stöttande pelare under varje skarv. Att ha sex meter långa fribärande balkar blir för långt.



Eller så gör du två rum och har en bärande vägg i mitten. Eller en rejäl balk på tvären.[/QUOTE]
 
typen av takkonstruktion brukar benämnas åstak.
 
ok, tack! Får läsa på lite bättre kring åstak då.

major_tom major_tom skrev:
typen av takkonstruktion brukar benämnas åstak.
 
V Vitahusknutar skrev:
Ok, jo jag hade ju ändå tänkt ha det som två rum. Har aldrig sett nån liknande lösning bara..
Det är inte så ovanligt. Jag har byggt några byggnader med liknande konstruktion. Ibland är det en smidig lösning.
 
Ja, det känns som en väldigt smidig lösning i mott fall. Utan att veta för säkert så verkar det som att det blir enklare för mig att snickra ihop också :)

A andersmc skrev:
Det är inte så ovanligt. Jag har byggt några byggnader med liknande konstruktion. Ibland är det en smidig lösning.
 
Hittar dock inga ritningar på nätet. Blir det bra med, sett underifrån: Innertak-isolering-råspont(som spikas i takreglarna)-tjärpapp-strö-/bärläkt-korrugerat plåttak? Eller ska man ha nån luftspalt nånstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.