För några veckor sedan upptäckte jag att, förutom att det rann i hängrännan (vilket är OK), det även droppade på undersidan av den del av taket som sticker ut c:a 30 cm ovanför garaget. Längst ut på denna del finns ett stuprör som borde ta upp vattnet tänkte jag... Vissa delar på undersidan av den takdel som sticker ut är lite "halvmjuka".

När jag gick upp på garaget såg jag följande:
FelTakGarage.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par saker jag funderar över:
a) Jag misstänker att plåttaket är för kort, vilket antagligen gör att allt vatten inte kan rinna till hängrännan, utan istället rinner en del in bakåt och ner.

b) Man har tidigare försökt använda silikon för att antagligen försöka förhindra att vattnet rinnet bak.


Fråga 1) En plåtslagare sa att den här typen av plåt bör man inte använda på ett sånt här garagetak pga lutningen / belastningen och avrinningen. Istället bör man använda papptak som man "svetsar" (?) som går hela vägen fram till hängrännan. Stämmer det? Bör jag byta till papptak? Om ni anser att man kan ha kvar plåttaket - kan man förlänga plåten på taket så att vattnet rinner ner direkt i rännan?

Fråga 2) På insidan i garaget ser jag att delar av taket har varit fuktskadade och vissa delar av isoleringen är mörk/svart. I vilken ordning ska jag åtgärda? Lägga om taket? Fixa innertaket först? Fixa allt medan man lägger om taket?

Så här ser taket ut när snö från huset rinner ner:

IMG_2274.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Även dubbelfalsad plåt borde funka på ditt tak, så du behöver inte ha papp.

Förlänga plåten kan fungera men jag tror att du riskerar att få vatten som kryper upp tillbaks längs plåten om du inte fixar en bra dropplist alternativt sågar av plåten på något finurligt sätt.
 
Men det som jag har nu är väl inte dubbelfalsad plåt (det jag har är väl korrugerad takplåt), eller menar du att det skulle kunna vara ett alternativ till papp?

Vad är fördelarna med dubbelfalsad plåt?
 
Japp din plåt är korrugerad. Dubbelfalsad plåt är ett alternativ till papp.

Din korrugerade plåt är skarvad så att vatten ska rinna från en högre liggande plåt till en lägre, men jag tror att det fungerar dåligt vid för låg taklutning. En falsad plåt är istället skarvad på sidan med en upphöjd kant och borde inte lika vara lika beroende av taklutningen.
 
Falsat tak skall ha en minsta lutning på 5,7 grader (1:10) i särskilda fall om det ej finns några hinder och plåten kan göras i en längd så kan man gå ner till 3,6 grader (1:16). Så plåt är inte givet, ett bra svetsat pappan är ett bra tak.
 
Ser ut att vara för platt för dubbelfalsad plåt så skulle inte lägga det jag skulle lägga svetsat pappan. Svetsat pappan betyder att skarvarna på pappen bränns ihop med gasolbrännare.
 
Denna plåt är inte godkänd för denna taklutning. Dessutom är den för kort. Återstår riva bort plåten, montera råspont el motsvarande samt montera en gummiasfaltmatta som har 20-30 års garanti.
 
Gummiasfaltmatta är väl modern papptak?

En kanske något dum fråga, men hur brukar man göra för att täcka över taket från det att man rivit bort plåten tills dess att någon hjälpt en med takpappen. Är det någon speciell pressenning?

Funderar på att riva bort själv, kolla materialet under till och därefter när det är fixat be någon komma. Och även om det är bokat datum så kan det ju vara ett litet glapp eller börja regna...
För man ska väl inte behöva bygga någon sorts tält runt?
 
Det finns billiga presenningar på Jula, Byggmax etc som du kan använda men även kolla väderleksrapporten och planera gäller!.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.