Vi ligger i valet och kvalet om vi ska ha tak på bakongen eller ej. Några för/nackdelar vi tänkt ut.

Fördelar med tak:
1. Bra när man ska vädra sängkläder el. annat, och utemöbler behöver ej skyddas från regn.
2. Solen skärmas av lite in i allrummet som mest kommer användas som TV-rum. Det blir lite mindre varmt också (vi har dock bara kvällssol in).
3. Det kanske är skönt att sitta på balkongen med skydd från solen.

Fördelar utan tak:
1. Får all den sol man behöver när man vill sitta och värmas av kvällsolen ute på balkongen. (Vill man skärma av kan man skaffa ett parasoll.)
2. Blir ljusare i allrummet.

Vad skulle ni välja?
Vad har ni, och är ni isåfall nöjda med ert balkong?
 
Jag har haft båda delarna. Nackdelen vi hade med tak var alla getingar som byggde bo, men helt klart kanon om man vill vädra å hänga kläder på en ställning för tork å vädring. Utan tak så blir det blött mer smutsigt = mer underhåll av trall om man nu ska ha det som golv.

Utan tak känns luftigare och som du redan nämnt ljusare i rummet.. Det hela är ju frågan om vad ni tror er ska använda balkongen till.. Men jag hade nog valt taket man får mer användning av balkongen då. /Linda
 
Balkong....
Först kändes den väldigt viktig för mig, efter att ha bott i lägehet blir det så.

Men jag undrar nu - hur viktig är balkongen egentligen på en villa? Används den till något annat än att vädra sängkläder och kläder på? I en villa har man ju ofta en altan också. Är det inte där man är? Kan inte ni som har baklong på era villor berätta mera? Vad gör ni på balkongen?

Kan en taklös balkong med markis var lösningen också? Jag skulle inte vilja ta bort ljuset inne genom att sätta tak på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.