D
Jag har en Fighter F2026 utedel som står som på bilden, dvs inte under husets sluttande tak så är inte orolig för snöras. Jag vill ändå skydda den lite mot väder och vind på något sätt. Jag hittar ingen bra inspiration på forumet eller google, bara massa färdigfabricerade saker, någon som har tips?

Jag har ett gäng takpannor från huset över och en tanke var att kanske regla upp en stomme, lägga läkt och takpannor, och sen lite glest med ribbor runtom fläkten så den kan andas. Vilken lutning bör jag har minst på taket? Om jag skiter i takpapp och lägger pannorna direkt på läkten, behöver jag tryckt virke till läkten också? Är 40x95cm reglar lagom till stommen, om den blir cirka 1.5m bred, 1.3m hög och 1.5m djup? Om jag bygger taket så det fäster i fasaden, kan jag använda till exempel ett överbleck som övergång från fasaden till takpannorna?
 
  • Utedel till en värmepump placerad intill ett gult hus, under ett sluttande tak täckt med takpannor.
Redigerat av moderator:
Åsa Lund
Du behöver inte överbleck mer än om du tycker det är snyggt. Utedelen behöver tål ju regn ;-)
Har ingen uppfattning om dimnesionerna på virket, mer än att det låter rimligt som du föreslår.
Tryckt virke kan du ha överallt utom direkt under pannorna, där är det överflödigt/lyxigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.