Skall nu lägga ett plasttak (trapets) över altanen. Har tittat på Plastmo som min lokala byggvaruhandlare har på lager.

Det finns den vanliga "mjölkfärgade" och en transparent rökfärgad som vi är intresserade av.

Man ser inte många altaner med rökfärgade tak "på stan" så finns det något som talar emot detta.

Det finns ett värde som heter ljustranmission i broschyren och det mjölkade har 55% och rök 45%. Misstänker att det rökta släpper igenom mindre ljus, eller? Blir det för mörkt?
 
Jag jobbar med fiberoptik till vardags och då menas ett högre transmissionsvärde att mer ljus går genom.

Så med andra ord borde det rökfärgade bli mörkare.

Tror inte det blir för mörkt, kan nämna att vi ska ha tegeltak på vårat glasade uterum, 0% transmsission. ;)
 
gjorde detta nyligen och blev avrådd att ta den rökfärgade då den gör att vissa färger ser konstiga ut!
det var flera som köpt den rökfärgade som påpekat detta och tillochmed bytt.
själv körde jag mjölkfärgad -kanonnöjd. :)
 
Ja, man vill ju inte att det blir konstiga färger under taket. Någon mer som har samma erfarenheter?
 
Vi har kalasfin vit kanalplast, den sprider ljuset och vi sitter och kisar med ögonen när solen lyser. Vi var oroliga för att få ett mörkare vardagsrum, men det är fortfarande ljust och fint där inne, så vi är nöjda!
/Ulle
 
Den mjölkiga med blå ton från plasmo finns i olika typer, vi har en med 70% ljustranmission och tycker den är precis lagom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.