Vi har byggt Värsåsvillan, och nu visar det sig att dom inte tänker sätta tak o golvlister
i bastun, för att luften ska kunna cirkulera innanför väggarna ? !

Kan detta vara sant?

Har aldrig hört talas om dessa "nya" regler, och det ser för jäkligt ut...
 
Det är klokt tänkt även om det ser illa ut. Sätt listerna 10-15 mm under taket så behåller du ventilationen och det ser ändå bra ut.Vid golvet likadant eller uteslut den-det gjorde jag.Använd en fyrkantslist 15*15 eller liknande.
 
Med taklisterna har jag gjort som Sabai skriver, dvs satt dem strax nedanför taket, så att det blir en luftspalt. Den behöver inte vara så stor. Jag har ca 5 mm. Med rätt list blir det snyggt. Det blir som en skugglist. Mot golvet tycker inte jag att det skall vara några lister. Man måste ju ha ett uppvik av klinker eller golvmatta och det ersätter ju golvlisterna. Jag har snedkapat nederkanten på nedersta panelbrädan (liggande panel) och lagt den så att ytterkanten på panelen ligger några millimeter utanför klinkersockeln och i jämnhöjd med denna. På det sättet blir det en luftspalt även där. Den luftspalten syns inte om man inte lägger huvudet på golvet strax intill väggen. Hittills har ingen bastugäst gjort det ;).
 
Jag har öppet i underkant av panelen eftersom den skjuter ut i förhållande till klinkerlisten (=golvsockeln). Sedan har jag slagit taklisten tätt mot tak/vägg, eftersom jag har byggt ned taket 20 cm. Den ev. fukt som passerar bakom panelen stiger till utrymmet ovanför taket. Det här utrymmet är ventilerat. Många torde ha valt lösningen att bygga ned taket till ca 2,20 och därmed finns utrymme att ventilera ut ev. fukt den vägen istället för att lämna en spalt mellan tak/vägg. Utrymmet ovanför bastutaket kan ju bli fuktigt på samma sätt som väggarna och därmed måste det ju ändå ventileras.
 
AndersG skrev:
Finns exempel med bilder på vår bastusida:

[länk]

Tjena Anders,

Vad för en list har ni använt till taket?
 
Det var några år sedan jag såg AndersG, skriva här men vem vet ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.